Klik venligst
danskerederier.gif

Kinesisk nej til skrotning presser redere

Kinesisk nej til skrotning presser redere

Søndag 13. maj 2018 kl: 09:00


De europæiske redere er på vej ind i en alvorlig klemme, efter den kinesiske regering har besluttet, at Kina ikke længere vil påtage sig skrotning af udenlandske skibe. Beslutningen betyder, at de europæiske redere i praksis kan blive afskåret fra at skrotte skibe fra årsskiftet.

Ved årsskiftet ventes den nye Ship Recycling Regulation (SRR) at træde i kraft for alle skibe under EU-flag. SRR indebær, at skibe under EU-flag kun må skrottes på værfter der er godkendt hertil af EU-Kommissionen.

Ingen af de omdiskuterede skrotværfter på Det Indiske Subkontinent, der i dag står for langt hovedparten af skrotningerne, har indtil nu fået EU-kommissionens grønne stempel.

Med Kina ude af billedet fra årsskiftet, står de europæiske redere derfor i praksis uden mulighed for at få skrottet skibe.

EU råder ganske vist selv over et mindre antal godkendte skrotværfter, men kapaciteten på disse er langt fra stor nok til at opfylde behovet.

Flere tyrkiske skrotværfter har søgt om EU-godkendelse, men heller ikke her er der udstedt tilladelser endnu.

60 indiske skrotværfter, og et enkelt i Bangladesh, er i dag godkendt til skrotning ifølge IMO’s Hong Kong International Convention for the Safe and Environmentally Sound Recycling of Ships (HKC). Denne standard lever dog ikke op til de skrappe EU-krav.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Hornsnes overtager 60% af Hirtshals Yard
- Nye partnere i maritim lærlingeordning
- Siemens Gamesa lancerer 10 MW havmølle
- Orskov Yard øger dokkapaciteten
- Vestas rekord med 100 GW installeret
- Nyt projekt: Fremtidens maritime stjerner
- Maersk Container Industry lukker stor fabrik
- Granly styrker samarbejde med Servogear
- Hans Buch opkøber del af Fritz Schur Teknik
- MHI Vestas lander spændende mindre ordre
- Kontrakt sikrer norsk værft til marts 2020
- Samarbejde vigtigt for ophugningsværfter


Dagens mest læste

- Hornsnes overtager 60% af Hirtshals Yard
- Tre blindpassagerer på containerskib
- Hamburg Süd sælger bulkerafdeling
- Eimskip ændrer organisation og sejlplaner
- Nyt samarbejde styrker Det Blå Danmark


Ugens mest læste

- Sea Shepherd-skib angribes af fiskere
- Maersk: Vi er ikke længere et shippingfirma
- Nyt forsøg på at få bygget Titanic II
- Ups, der røg et anker ..
- Maersk Honam genopbygges hos HHI
- Biltransportskib rammer sluse i Emden
- Stor kontrakt til Peter Madsen Rederi
- Fortsat brand om bord på containerskib
- Esvagt redder to fra brand i Nordsøen
- Tørlastskib grundstødt i Øresund
Klik venligst