danskerederier.gif

Maersk-top ville købe DONG

Maersk-top ville købe DONG
Den daværende topchef Nils Smedegaartd Andersen ville satse på vindmøller.

Mandag 14. maj 2018 kl: 08:00


Den tidligere topchef i A.P. Møller - Maersk, Nils Smedegaard Andersen, var i foråret 2016 langt med planer om at købe DONG, der kort tid efter blev børsnoteret til knap 100 mia. kr. Det skriver Berlingske Business på baggrund af udtalelser fra flere kilder.

Planen var at købe hele DONG - det nuværende Ørsted - og dermed tilføre A.P. Møller - Maersk vindmølledelen, der kunne give Maersk det vækstområde, som ledelsen var på jagt efter. Handlen villle være det største opkøb gennemført i Danmark nogen sinde og planerne var så fremskredne, at de var blevet fremlagt for bestyrelsen, oplyser fem kilder, der var involverede i processen til Berlingske Business.

Men bestyrelsen - med familien i spidsen - sagde nej til de ambitiøse planer.

Tanken var, at vindmølledelen skulle udvikles til et helt nyt forretningsområde, mens DONGs olie- og gasforretning skulle fusioneres ind i Maersk Oil.

“Det ville have haft en meget voldsom strategisk betydning for Mærsk, som ville have været et helt anderledes selskab end det, vi har i dag. Det ville have givet rigtigt god mening, hvis de var lykkedes med opkøbet,” siger Martin Jes Iversen, der er lektor i økonomisk historie ved CBS, til Berlingske Business.

Men sådan gik det som bekendt ikke. Kort tid efter - i juni 2016 - blev Nils Smedegaard afskediget som topchef og i eftersommeren fremlagde A.P. Møller - Maersk den nye strategi om at opdele virksomheden og frasælge energiselskaberne.

Kilde: Berlingske Business


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- 200 migranter omkommet hidtil i år
- Nyt samarbejde styrker Det Blå Danmark
- Hamburg Süd sælger bulkerafdeling
- Eimskip ændrer organisation og sejlplaner
- Tre blindpassagerer på containerskib
- Fragtskib på grund i Øresund
- Jagten på sunkne containere intensiveres
- Ny maritim samarbejdsaftale med Indien
- Maersk: Vi er ikke længere et shippingfirma
- Fortsat brand om bord på containerskib
- Ny regnskabsstandard øger DFDS’ EBITDA
- Torm sælger fjerde ældre tanker


Dagens mest læste

- Hornsnes overtager 60% af Hirtshals Yard
- Tre blindpassagerer på containerskib
- Hamburg Süd sælger bulkerafdeling
- Eimskip ændrer organisation og sejlplaner
- Nyt samarbejde styrker Det Blå Danmark


Ugens mest læste

- Sea Shepherd-skib angribes af fiskere
- Maersk: Vi er ikke længere et shippingfirma
- Nyt forsøg på at få bygget Titanic II
- Ups, der røg et anker ..
- Maersk Honam genopbygges hos HHI
- Biltransportskib rammer sluse i Emden
- Stor kontrakt til Peter Madsen Rederi
- Fortsat brand om bord på containerskib
- Esvagt redder to fra brand i Nordsøen
- Tørlastskib grundstødt i Øresund
Klik venligst