danskerederier.gif

Royal Arctic Line afviser medierygter

Royal Arctic Line afviser medierygter

Torsdag 17. maj 2018 kl: 15:19


Royal Arctic Line, RAL, tilbageviser påstande om, at rederiet har gået ’tiggergang’ hos en tysk bank. Det fremgår ifølge RAL’s hjemmeside, at Sermitsiaq.ag’s online avis samt AG fejlagtig den 16. maj 2018,har skrevet, at RAL, ”måtte på knæ” og ”gå tiggergang” hos den tyske bank KfW.

”Det er et udtryk for sensationspræget spekulation. Der er ikke nogen, der har gået tiggergang. Vi har selvfølgelig været ydmyge, som man bør være i den slags situationer, men det centrale er, at forløbet om at ophæve krav til overskud har været udramatisk og med en høj grad af tillid fra den pågældende bank”, skriver Royal Arctic Line i en meddelelse.

Det fremgår også af artiklerne at Royal Arctic Line skulle have bedt om at ”få henstand med sine lån”. Dette er ifølge RAL direkte usandt. Rederiet har hverken bedt om, eller haft brug for at få henstand med sine lån.

Ligeledes fremgår det af artiklerne, at ”der lå en trussel om, at lånet til de nye skibe vil blive kortfristet, og dermed meget dyrere”. Dette er ifølge RAL, heller ikke rigtigt. På intet tidspunkt har der været udtrykt en sådan trussel. Tværtimod.

”Det fremgår af den trykte artikel i AG, at statsautoriseret revisor Knud Østergaard mener, at Royal Arctic Line ”ikke har udvist rettidig omhu” fordi man ikke har meddelt bankerne i november, at man ville få et underskud, og dermed kunne have undgået at overføre lånet til en kortfristet gældspost i årsregnskabet. Det er ren spekulation fra revisorens side, faktuelt forkert og desværre ikke søgt bekræftet af journalisten”, skriver RAL på sin hjemmeside.

Historikken er, at Royal Arctic Line allerede den 20. september 2017 informerede banken om muligheden for at en af 4 covenants (krav til låneaftalen) ville blive brudt. Allerede den 28. september blev det udtrykt fra KfW, at man ikke så nogen grund til at gøre noget ved en waiver før årsregnskabets afslutning. Derfor måtte rederiet følge årsregnskabsloven og angive lånet som kortfristet.

Dette har ingen praktisk betydning. Royal Arctic Linehar, i kraft af det tillidsfulde samarbejde, opnået en waiver gældende for både regnskabsåret 2017 og 2018, i forståelse for den nødvendige moderniseringsproces selskabet har igangsat. I dette ligger også en konstruktiv dialog om at ændre den kontroversielle covenant om overskud i forhold til renteudgifter. Det er derimod rettidig omhu.

”Sermitsiaq.ag og AG’s udlægning af de faktiske omstændigheder er misvisende, fejlbehæftede og spekulative. Overskrifterne og forsiderne har ikke hold i fakta, og er potentielt skadelige. AG burde have forelagt artiklen inden udgivelse. I Royal Arctic Lines opfattelse er sådanne overskrifter og forsider uden belæg i fakta årsag til unødig uro i samfundet. Man kan få det indtryk at bankerne ikke er med os. Det er de i allerhøjeste grad”, skriver Royal Arctic Line.

Læs mere fra Sermitsiaq HER

Kilde: Royal Arctic Line


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Ny CEO i Lauritzen Bulkers
- Brokollision afbrød vand og TV til japansk ø
- Scrubbersystemer bliver mere populære
- Trump vil søge at påvirke IMO svovlregler
- Tre døde af forgiftning på iransk fragtskib
- Vinalines og Erria indgår havneaftale
- USA sender hangarskib nord for polarcirklen
- Kystrute-rederier uenige om strategi
- DFDS ansætter sin første kvindelige kaptajn
- Ny bestyrelsesformand i Royal Arctic Line
- Rederne: Meldepligtsforslag ikke godt nok
- Del Monte vil investere i containerskibe


Dagens mest læste

- Trump vil søge at påvirke IMO svovlregler
- Brokollision afbrød vand og TV til japansk ø
- Scrubbersystemer bliver mere populære
- Ny CEO i Lauritzen Bulkers
- Nyt tilbud i Gøteborgs havnekonflikt


Ugens mest læste

- Besætning: Der var et mindre problem
- DFDS ansætter sin første kvindelige kaptajn
- Polen vil undgå Kaliningrad med ny kanal
- Fragtskib uden styring ødelægger syv både
- Color Line venter med omflagning
- Stena-færge har succes med batteridrift
- USA sender hangarskib nord for polarcirklen
- Sovende fuld kaptajn skyld i grundstødning
- Ocean Cleanup ankommet til affaldsø
- Verdens kraftigste batteri til norske færger
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst