Klik venligst
danskerederier.gif

Den sidste B&W’er i Europa

Den sidste B&W’er i Europa

Lørdag 9. juni 2018 kl: 10:00


En af de sidste bulkcarriers bygget på Burmeister & Wain, der måtte dreje nøglen om i 1996, sejler fortsat i Skandinaviske farvande, i næsten fast rutefart ud og ind af Østersøen.

Folk med skarpe øjne, kikkert, flair for fjernkending og som holder udkik enten ved Storebælt eller ved Øresund, har stadig muligheden for at få øje på en B&W-bygget bulkcarrier – selv i dag 22 år efter værftets lukning og aflevering af den allersidste af slagsen.

Det er bulkcarrieren City of Dubrovnik, der var værftets nybygning nr. 950, som regelmæssig passerer gennem danske farvande. Det sker et fast mønster. Indgående til Østersøen, og når skibet er i ballast, sejles der gennem Øresund fra Helsingør til Drogden. Den anden vej udgående og med last om bord er turen nødvendigvis nødt til at gå gennem Storebælt og den vej ud gennem Kattegat til destinationer i Europa.

City of Dubrovnik sejler fast til Ust Luga, der en del af St. Petersborgs havne i Rusland i bunden af Den finske Bugt. Der indtager skibet hver gang en last af gødning eller gødningsmaterialer, som sejles ud til havne i Europa, og efter losning sejler bulkcarrieren tom tilbage. Over de seneste måneder har City of Dubrovnik losset i Dunkerque, Rotterdam, Amsterdam, Eemshaven og Nordenham. Videre har skibet haft et par rejser fra Ust Luga til Swinoujscie i Polen.

Alle rejser går via Skagen og der går små fem døgn fra passage af Kronborg til skibet anløber Ust Luga. Der går så igen tre til fire døgn fra afsejlingen fra den russiske havn til skibet har passeret Storebæltsbroen og senere Skagen for udgående.

Læs hele artiklen i den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark herunder:




Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Nyt forsøg på at få bygget Titanic II
- Danmark overlader kommando til USA
- Forsinket USCG-løn måske på vej
- Menneskelig fejl bag meget omtalt kollision
- Bjærgning af fregat udsat igen-igen
- Når mænd får nok af hinanden
- 71-årig vil krydse Atlanterhavet i en tønde
- Den uforståelige norske fregatulykke
- Nybygget containerskib kolliderer med kaj
- Hurtigfærge til Samsø lukker og slukker
- Stop ! Stop !! STOP !!!
- Rusland tester langtrækkende atom-torpedo


Dagens mest læste

- Hornsnes overtager 60% af Hirtshals Yard
- Tre blindpassagerer på containerskib
- Hamburg Süd sælger bulkerafdeling
- Eimskip ændrer organisation og sejlplaner
- Nyt samarbejde styrker Det Blå Danmark


Ugens mest læste

- Maersk: Vi er ikke længere et shippingfirma
- Nyt forsøg på at få bygget Titanic II
- Ups, der røg et anker ..
- Maersk Honam genopbygges hos HHI
- Biltransportskib rammer sluse i Emden
- Stor kontrakt til Peter Madsen Rederi
- Fortsat brand om bord på containerskib
- Esvagt redder to fra brand i Nordsøen
- Tørlastskib grundstødt i Øresund
- Maersk Line indfører stikprøver efter brand
Klik venligst