danskerederier.gif

Skibsredere bekymret over migrantpolitik

Skibsredere bekymret over migrantpolitik
Generalsekretær Martin Dorsman, ECSA, er bekymret over den nye italienske politik overfor migranter.

Torsdag 14. juni 2018 kl: 08:45


Den nye italienske regerings afvisning af at modtage et skib med 630 migranter, der var samlet op i Middelhavet, vækker bekymring i ECSA. Skibsredernes europæiske forening peger på, at kaptajner er forpligtet til at hjælpe mennersker i nød.

“Vi er klar over, at Middelhavs-stater som Italien, Malta og Spanien har været under et hårdt pres i de sidste år med modtagelse af så mange migranter, og byrden af migranter skulle fordeles bedre,” udtaler ECSA´s generalsekretær, Martin Dorsman og fortsætter:

“Ikke desto mindre finder vi det uacceptabelt, at skibe med migranter ombord afvises af havne. Også kommercielle skibe kan blive tilkaldt for at assistere ved redningen af migranter. Ifølge internationale konventioner har kaptajnen en forpligtelse til at hjælpe mennesker i nød på havet og vil selvfølgelig leve op til disse forpligtelser, når det er nødvendigt. Men kommercielle skibe har ikke udstyret - ligesom besætningen ikke er trænet - til at påtage sig store redningsaktioner eller beholde migranterne ombord i lang tid,” påpeger han.

Visheden om, at migranter kan komme fra borde så hurtigt som muligt er afgørende for sikkerheden og velfæren for migranter og søfolk, understreger ECSA.

I tilfældet forleden, hvor Italien afviste at tage i mod 630 migranter, blev de i stedet fordelt på i alt tre skibe, der satte kurs mod Spanien, der indvilgede i at modtage dem.

Kilde: World Maritime News


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Millioninvestering i trivsel på Oslo-bådene
- 200 migranter omkommet hidtil i år
- Nyt samarbejde styrker Det Blå Danmark
- Hamburg Süd sælger bulkerafdeling
- Eimskip ændrer organisation og sejlplaner
- Tre blindpassagerer på containerskib
- Fragtskib på grund i Øresund
- Jagten på sunkne containere intensiveres
- Ny maritim samarbejdsaftale med Indien
- Maersk: Vi er ikke længere et shippingfirma
- Fortsat brand om bord på containerskib
- Ny regnskabsstandard øger DFDS’ EBITDA


Dagens mest læste

- Hornsnes overtager 60% af Hirtshals Yard
- Tre blindpassagerer på containerskib
- Hamburg Süd sælger bulkerafdeling
- Eimskip ændrer organisation og sejlplaner
- Millioninvestering i trivsel på Oslo-bådene


Ugens mest læste

- Maersk: Vi er ikke længere et shippingfirma
- Nyt forsøg på at få bygget Titanic II
- Ups, der røg et anker ..
- Maersk Honam genopbygges hos HHI
- Biltransportskib rammer sluse i Emden
- Stor kontrakt til Peter Madsen Rederi
- Fortsat brand om bord på containerskib
- Esvagt redder to fra brand i Nordsøen
- Tørlastskib grundstødt i Øresund
- Maersk Line indfører stikprøver efter brand
Klik venligst