Ny diskussion om norsk skibstunnel
Den planlagte skibstunnel, som nordmændene vil bygge ved Stad, er en dundrende underskudsforretning, siger en ny rapport. Bl.a. fordi tunnellen ikke ventes at tiltrække ny hurtigbådstrafik. Men tilhængere kritiserer rapporten for at være overfladisk.
Den samfundsmæssige nytteværdi af den planlagte 1.700 meter lange skibstunnel i Stad, er reduceret med 1 mia. nkr - svarende til 60 pct. - siden konceptet blev valgt i 2015. Det skriver analysehuset Atkins Norge i en uafhængig rapport, bestilt af den norske regering.
En af de vigtigste grunde til den lavere værdi er, at Atkins ikke finder det sandsynligt, at der etableres en ny hurtigrute gennem tunnellen, hvilket var et af hovedargumenterne for etableringen.
“Det er ikke sandsynligt, at en hurtigbådsforbindelse vil blive realiseret som en direkte følge af skibstunnelen og nye analyser viser, at denne alligvel ikke vil være samfundsøkonomisk lønsom,” hedder det i rapporten.
Også sikkerheden har været et argument for tunnelen, fordi der op igennem historien har været mange forlis i farvandet ved Stad. Men dette argument
op igennem historien er farligt, men også dette argument er udvandet, da der i de senere år er sket langt færre uheld som følge af større skibe og bedre varslinger.
Samlet set er nytteværdien reduceret fra 1,8 mia. nkr. til 0,7 mia. nkr. og omkostningerne ved bygningen er steget til 3,8 mia. nkr.
“Dette betyder, at projektets nettonytteværdi er forværret,” hedder det i rapporten.
Men den køber de ikke i styregruppen for Stad-tunnelen. “Konsulenterne har taget udgangspunkt i det værst tænkelig scenario for omkostningerne og tilføet alle mulige usikkerheder. Dertil kommer, at de har udeladt væsentlige nytteværdier for samfundet generelt og erhvervslivet i særdeleshed,” skriver et styregruppemedlem i en kommentar.
Kilde: Sysla Maritim