Klik venligst
danskerederier.gif

Middelhavet kan blive ny lavsvovlzone

Middelhavet kan blive ny lavsvovlzone
Arkivfoto.

Torsdag 5. juli 2018 kl: 08:58


FN´s søfartsorganisation IMO har igangsat undersøgelser om muligheden for at gøre Middelhavet til den femte one i verden, hvor skibe kun må sejle med brændstof med 0,1 pct. svovl til gavn for folkesundheden i området.

Organisationen oplyser, at undersøgelsen skal vurdere “fordele, omkostninger og gennemførligheden” af et sådant tiltag såvel som de potentielle sundhedsmæssige konsekvenser for befolkningen i regionen og omkostningerne for rederierne.

IMO Regional Marine Pollution Emergency Response Centre for Middelhavet har allerede underskrevet en aftale med et internationalt konsortium, der skal gennemføre undersøgelsen, der forventes færdiggjort i foråret 2019.

Der er i dag fire lavsvovlsområder i verden, hvor det er forbudt at benytte brændstof med mere end 0,1 pct. svovl. Det er Østersøen, Nordsøen, farvandene ud for USA og Canada og det caribiske havn omkring Puerto Rico og Jomfruøerne.

I alle andre områder må skibe i dag benytte brændstof med et svovlindhold på 3,5 pct. - en grænse, der som bekendt nedsættes til 0,5 pct. fra 1.1. 2020.

Kilde: TradeWinds.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Primula Seaways grundstødt i Holland
- IMO forbereder svovlgrænse i 2020
- Rederier sagsøger Finansministeriet
- Scandlines hjælper miljø i Femern Bælt
- Fuld kaptajn anholdt efter grundstødning
- Nye skibe mindsker Fjord 1 overskud
- Salomon Trader erklæres ’total loss’
- Skou: Det er ikke godt nok
- Analytikere skuffet over Mærsk regnskab
- Skou: Strategi OK, men indtjening mangler
- Maersk fik samlet overskud på 20 mia. kr.
- Brand stopper Stadt Dresden i Venedig


Dagens mest læste

- Primula Seaways grundstødt i Holland
- Norge får en af Europas største tørdokke
- IMO forbereder svovlgrænse i 2020


Ugens mest læste

- Græsk sømandskab når det er bedst
- 15 sårede på dansk CTV ved Rügen
- Spansk krigsskib provokerer ved Gibraltar
- Fragtskib kolliderer med færge
- Maersk skaber problemer på New Zealand
- Fregat-værft varsles om muligt sagsanlæg
- Fregat skal ikke løftes helt op af vandet
- Maersk fik samlet overskud på 20 mia. kr.
- Dansk fregat beskytter fransk hangarskib
- Reparation af Olga Maersk trækker ud
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst