danskerederier.gif

IMO på vej med svovl-retningslinjer

IMO på vej med svovl-retningslinjer

Fredag 6. juli 2018 kl: 09:58


En ensartet gennemførsel af det globale svovlkrav fra 2020 er på dagsordenen, når medlemslandene i FN’s søfartsorganisation, IMO, i næste uge mødes i London. Klare retningslinjer er meget værdifulde for at sikre, at svovlkravene bliver overholdt, mener Danske Rederier.

Med blot atten måneder til de nye svovlkrav træder i kraft er det på høje tid, at IMO fastlægger retningslinjer for en ensartet global gennemførsel.

”Det skal ikke betale sig at snyde og bruge billigt, ulovligt brændstof. Derfor er effektiv håndhævelse af svovlgrænserne en topprioritet for Danske Rederier. Det er den eneste måde at sikre fair konkurrence og reelle miljø- og sundhedsmæssige gevinster, siger Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier, der på den baggrund af store forventninger til mødet i næste uge.

En grundig forberedelse er nødvendig, hvis overgangen fra 3,5 pct. til 0,5 pct. svovl i brændstoffet skal blive en succes, påpeger Danske Rederier. Rederierne skal klargøre hvert enkelt skib og blandt andet sikre, at brændstofsystemerne er helt rensede, så der ikke er rester af højsvovlsbrændstof, som kan betyde overskridelser af grænsen, selvom man sejler på det helt rigtige brændstof. Leverandører af brændstof skal sikre, at der er tilstrækkelig lavsvovlsolie til rådighed, når skæringsdatoen nærmer sig, og myndighederne skal være klar til at foretage havnestatsinspektioner, der adresserer de nye krav.   

Oplever et rederi, at det ikke er muligt at købe det nye brændstof til et skib i en havn, skal det ifølge Danske Rederier være muligt at købe højsvovlsbrændstof, så skibet kan fortsætte rejsen. En standard procedure, for hvordan et sådan tilfælde skal håndtere og rapporteres via den såkaldte FONAR rapport, er også på dagsorden på næste uges møde.

”Køb af højsvovlsbrændstof vil være det absolutte sidste valg for et rederi, da skibets systemer vil blive forurenet, og en ny dyr og tidskrævende oprensning vil være påkrævet. Derfor er det meget vigtigt, at det ikke kan blive et loop hole i systemet, og derfor skal der være meget klare regler for anvendelse af denne undtagelse,” siger Maria Skipper Schwenn.

Kilde: Danske Rederier


-

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Primula Seaways grundstødt i Holland
- IMO forbereder svovlgrænse i 2020
- Rederier sagsøger Finansministeriet
- Scandlines hjælper miljø i Femern Bælt
- Fuld kaptajn anholdt efter grundstødning
- Nye skibe mindsker Fjord 1 overskud
- Salomon Trader erklæres ’total loss’
- Skou: Det er ikke godt nok
- Analytikere skuffet over Mærsk regnskab
- Skou: Strategi OK, men indtjening mangler
- Maersk fik samlet overskud på 20 mia. kr.
- Brand stopper Stadt Dresden i Venedig


Dagens mest læste

- Primula Seaways grundstødt i Holland
- Norge får en af Europas største tørdokke
- IMO forbereder svovlgrænse i 2020


Ugens mest læste

- Græsk sømandskab når det er bedst
- 15 sårede på dansk CTV ved Rügen
- Spansk krigsskib provokerer ved Gibraltar
- Fragtskib kolliderer med færge
- Maersk skaber problemer på New Zealand
- Fregat-værft varsles om muligt sagsanlæg
- Fregat skal ikke løftes helt op af vandet
- Maersk fik samlet overskud på 20 mia. kr.
- Dansk fregat beskytter fransk hangarskib
- Reparation af Olga Maersk trækker ud
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst