Klik venligst
danskerederier.gif

IMO på vej med svovl-retningslinjer

IMO på vej med svovl-retningslinjer

Fredag 6. juli 2018 kl: 09:58


En ensartet gennemførsel af det globale svovlkrav fra 2020 er på dagsordenen, når medlemslandene i FN’s søfartsorganisation, IMO, i næste uge mødes i London. Klare retningslinjer er meget værdifulde for at sikre, at svovlkravene bliver overholdt, mener Danske Rederier.

Med blot atten måneder til de nye svovlkrav træder i kraft er det på høje tid, at IMO fastlægger retningslinjer for en ensartet global gennemførsel.

”Det skal ikke betale sig at snyde og bruge billigt, ulovligt brændstof. Derfor er effektiv håndhævelse af svovlgrænserne en topprioritet for Danske Rederier. Det er den eneste måde at sikre fair konkurrence og reelle miljø- og sundhedsmæssige gevinster, siger Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier, der på den baggrund af store forventninger til mødet i næste uge.

En grundig forberedelse er nødvendig, hvis overgangen fra 3,5 pct. til 0,5 pct. svovl i brændstoffet skal blive en succes, påpeger Danske Rederier. Rederierne skal klargøre hvert enkelt skib og blandt andet sikre, at brændstofsystemerne er helt rensede, så der ikke er rester af højsvovlsbrændstof, som kan betyde overskridelser af grænsen, selvom man sejler på det helt rigtige brændstof. Leverandører af brændstof skal sikre, at der er tilstrækkelig lavsvovlsolie til rådighed, når skæringsdatoen nærmer sig, og myndighederne skal være klar til at foretage havnestatsinspektioner, der adresserer de nye krav.   

Oplever et rederi, at det ikke er muligt at købe det nye brændstof til et skib i en havn, skal det ifølge Danske Rederier være muligt at købe højsvovlsbrændstof, så skibet kan fortsætte rejsen. En standard procedure, for hvordan et sådan tilfælde skal håndtere og rapporteres via den såkaldte FONAR rapport, er også på dagsorden på næste uges møde.

”Køb af højsvovlsbrændstof vil være det absolutte sidste valg for et rederi, da skibets systemer vil blive forurenet, og en ny dyr og tidskrævende oprensning vil være påkrævet. Derfor er det meget vigtigt, at det ikke kan blive et loop hole i systemet, og derfor skal der være meget klare regler for anvendelse af denne undtagelse,” siger Maria Skipper Schwenn.

Kilde: Danske Rederier


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Regering medskyldig i Sewol katastrofe
- Første LNG til Kina via den arktisk sørute
- Ny fragtrute fra Norge til Hirtshals
- Scandlines færgen Berlin er tilbage i drift
- Maersk, MSC og ZIM indgår strategisk aftale
- Nyt stort kinesisk tankrederi på vej
- Royal Arctic Line bestiller flere bygdeskibe
- Laveste antal piratangreb i Asien i 10 år
- Norden udvider sin tankskibsflåde
- Unge springer ud foran færge
- Masse-kollision i Suezkanalen
- Issehoved i nyt uheld i Aarhus Havn


Dagens mest læste

- Ulstein ind i heavy-lift offshore markedet
- Første LNG til Kina via den arktisk sørute
- Regering medskyldig i Sewol katastrofe


Ugens mest læste

- Masse-kollision i Suezkanalen
- Sunket skib med guld for 800 mia.kr. fundet
- Kom med om bord på Edith Maersk
- Ny fragtrute fra Norge til Hirtshals
- Udtjent skib ramt af torpedo og missiler
- Undslap med livet i behold i sidste øjeblik
- Svalbard: 34 passagerer på turbåd kvæstet
- Issehoved i nyt uheld i Aarhus Havn
- Royal Navy hangarskib under nyt flag
- Klamrede sig til redningskrans en hel nat
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst