danskerederier.gif

IMO på vej med svovl-retningslinjer

IMO på vej med svovl-retningslinjer

Fredag 6. juli 2018 kl: 09:58


En ensartet gennemførsel af det globale svovlkrav fra 2020 er på dagsordenen, når medlemslandene i FN’s søfartsorganisation, IMO, i næste uge mødes i London. Klare retningslinjer er meget værdifulde for at sikre, at svovlkravene bliver overholdt, mener Danske Rederier.

Med blot atten måneder til de nye svovlkrav træder i kraft er det på høje tid, at IMO fastlægger retningslinjer for en ensartet global gennemførsel.

”Det skal ikke betale sig at snyde og bruge billigt, ulovligt brændstof. Derfor er effektiv håndhævelse af svovlgrænserne en topprioritet for Danske Rederier. Det er den eneste måde at sikre fair konkurrence og reelle miljø- og sundhedsmæssige gevinster, siger Maria Skipper Schwenn, direktør i Danske Rederier, der på den baggrund af store forventninger til mødet i næste uge.

En grundig forberedelse er nødvendig, hvis overgangen fra 3,5 pct. til 0,5 pct. svovl i brændstoffet skal blive en succes, påpeger Danske Rederier. Rederierne skal klargøre hvert enkelt skib og blandt andet sikre, at brændstofsystemerne er helt rensede, så der ikke er rester af højsvovlsbrændstof, som kan betyde overskridelser af grænsen, selvom man sejler på det helt rigtige brændstof. Leverandører af brændstof skal sikre, at der er tilstrækkelig lavsvovlsolie til rådighed, når skæringsdatoen nærmer sig, og myndighederne skal være klar til at foretage havnestatsinspektioner, der adresserer de nye krav.   

Oplever et rederi, at det ikke er muligt at købe det nye brændstof til et skib i en havn, skal det ifølge Danske Rederier være muligt at købe højsvovlsbrændstof, så skibet kan fortsætte rejsen. En standard procedure, for hvordan et sådan tilfælde skal håndtere og rapporteres via den såkaldte FONAR rapport, er også på dagsorden på næste uges møde.

”Køb af højsvovlsbrændstof vil være det absolutte sidste valg for et rederi, da skibets systemer vil blive forurenet, og en ny dyr og tidskrævende oprensning vil være påkrævet. Derfor er det meget vigtigt, at det ikke kan blive et loop hole i systemet, og derfor skal der være meget klare regler for anvendelse af denne undtagelse,” siger Maria Skipper Schwenn.

Kilde: Danske Rederier


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Machetebevæbnede røvere angriber bulker
- Fregatten Helge Ingstad synker
- DFDS holder kursen stabilt
- HH Ferries bliver til ForSea
- Norsk fregat ude af drift i lang tid
- Skadet feederskib på vej til Gdansk
- 22 evakueret fra brændende bulker
- Kraftige advarsler til fregat inden kollision
- Andre skibe kunne ikke se fregatten
- Fregat anråbt flere gange inden kollision
- Frasalg giver stort overskud i Viking Supply
- Fjernlodsning tillades snart i Finland


Dagens mest læste

- Fregatten Helge Ingstad synker
- Migranter vil ikke landsættes i Libyen
- Machetebevæbnede røvere angriber bulker
- Danske havne verdens 6. mest effektive
- EU tæt på frihandelsaftale med Japan


Ugens mest læste

- Kraftige advarsler til fregat inden kollision
- Andre skibe kunne ikke se fregatten
- Fregat anråbt flere gange inden kollision
- Direkte TV: Norsk fregat tæt på at kæntre
- Fregatten Helge Ingstad synker
- Norsk fregat stabil efter delvis kæntring
- Storm sprænger fortøjninger på skib
- Fire fiskere reddet fra kæntret trawler
- Kompliceret at bjærge milliardfregat
- Norsk fregat ude af drift i lang tid
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst