danskerederier.gif

Landstrøm er rent, men for dyrt

Landstrøm er rent, men for dyrt

Fredag 6. juli 2018 kl: 10:58


Det er højsæson for krydstogter og dermed også forurening over bymiljøerne fra de store skibe. Landstrømsanlæg kunne fjerne forureningen, men er alt for dyre at etablere, siger eksperter. LNG er den realistiske mulighed for at få forureningen reduceret.

København er den foretrukne destination i Østersø-regionen for store krydstogtskibe og det belaster luftkvaliteten. Skibene må holde hjælpemotorerne i gang for at producere strøm og dermed bliver forureningen 25 gange højere over byen ved pålandsvind, når de lægger til kaj, oplyser Kåre Press-Kristensen, seniorrådgiver hos Det Økologiske Råd til Politiken.

Det kunne landstrømsanlæg forhindre, men de er alt for dyre.
“Etableringen vil koste 74 mio. kr. pr. kajplads, og København har 8 kajpladser, det vil være ca. 600 mio. kr.,” siger Claus Bødker, der er cruisedirektør i Wonderful Copenhagen.

I Danmark er der i øjeblikket kun et landstrømsanlæg, der leverer strøm til færgen mellem Hov og Samsø, mens krydstogtskibe i Europa kun har mulighed for at tanke landstrøm i Hamborg, men kun få af skibene har udstyr til at kunne modtage strøm på den måde.

Den danske leverandør af landstrømsanlæg, PowerCon, peger dog på, at der er fuld fart på det norske marked.
“Der er der samlet set over 100 landstrømsanlæg, og nu kommer der også et til krydstogtskibe i Kristiansand Havn«, siger direktør Peter Castberg Knudsen fra PowerCon.

Et andet problem er, at skibsanløb i havne er reguleret af IMO og her er der ikke lavet regler for landstrøm. Derfor kan en havn ikke afvise skibe, der ikke kan modtage landstrøm, skriver Politiken.

Derfor er den realistiske udsigt til mindre forurening fra krydstogtskibe, at stadig flere af dem i fremtiden vil benytte LNG, der er et renere brændstof.

Kilde: Politiken.


-

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Primula Seaways grundstødt i Holland
- IMO forbereder svovlgrænse i 2020
- Rederier sagsøger Finansministeriet
- Scandlines hjælper miljø i Femern Bælt
- Fuld kaptajn anholdt efter grundstødning
- Nye skibe mindsker Fjord 1 overskud
- Salomon Trader erklæres ’total loss’
- Skou: Det er ikke godt nok
- Analytikere skuffet over Mærsk regnskab
- Skou: Strategi OK, men indtjening mangler
- Maersk fik samlet overskud på 20 mia. kr.
- Brand stopper Stadt Dresden i Venedig


Dagens mest læste

- Primula Seaways grundstødt i Holland
- Norge får en af Europas største tørdokke
- IMO forbereder svovlgrænse i 2020


Ugens mest læste

- Græsk sømandskab når det er bedst
- 15 sårede på dansk CTV ved Rügen
- Spansk krigsskib provokerer ved Gibraltar
- Fragtskib kolliderer med færge
- Maersk skaber problemer på New Zealand
- Fregat-værft varsles om muligt sagsanlæg
- Fregat skal ikke løftes helt op af vandet
- Maersk fik samlet overskud på 20 mia. kr.
- Dansk fregat beskytter fransk hangarskib
- Reparation af Olga Maersk trækker ud
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst