Klik venligst
danskerederier.gif

Ørsted driftsoverskud på 8,6 milliarder kr.

Ørsted driftsoverskud på 8,6 milliarder kr.

Torsdag 9. august 2018 kl: 09:07


Det danske energiselskab Ørsted opnåede i første halvår et driftsresultat (EBITDA) på 8,6 milliarder kroner, hvilket er 11 procent højere end i 1. halvår 2017. Dette skyldtes delvist en stigning på 32 procent i driftsresultatet fra producerende vindmølleparker.

På baggrund af resultatet for 1. halvår forventer Ørsted et driftsoverskud for hele året på
12,5-13,5 milliarder kroner.

”Vi er meget tilfredse med første halvdel af 2018. De solide resultater fra vores havvindforretning fortsatte i 2. kvartal med øget indtjening fra vores producerende aktiver og fortsat stærk fremgang i de af vores projekter, der er under opførelse”, siger administrerende direktør og koncernchef, Henrik Poulsen.

”Vi anser det nu for sandsynligt, at vi vil frasælge 50% af Hornsea 1 i 2. halvår af 2018. Hvis frasalget realiseres i 2. halvår 2018, forventes EBITDA, inklusive nye partnerskaber, at blive væsentligt højere end de 22,5 mia. kr. i 2017”, siger Henrik Poulsen.

”Som annonceret i juni har vi besluttet at iværksætte en proces med henblik på at sælge vores danske el- og privatkundeforretning for udelukkende at fokusere på at udbygge vores position som et førende globalt selskab inden for vedvarende energi”.

Forventningerne til bruttoinvesteringerne i 2018 er uændrede sammenlignet med forventningerne i årsrapporten for 2017. Bruttoinvesteringerne relateret til opførelse af havvindmølleparker forventes at blive lavere end oprindelig antaget. Dette skyldes primært timingen hen over årene i forbindelse med opførelsen af havvindmølleparker, men er også drevet af, at opførelsen af Walney Extension og Race Bank er færdiggjort til en lavere pris end forventet. De lavere bruttoinvesteringer relateret til opførelse af havvindmølleparker, modsvares af den forventede betaling relateret til købet af Lincoln Clean Energy.

I 2. kvartal 2018 udgjorde driftsresultatet (EBITDA) 3,1 mia. kr. Faldet på 31% sammenlignet med 2. kvartal 2017 var ifølge Ørsted ventet og skyldtes primært en udskudt gevinst på 1,4 mia. kr. i 2. kvartal 2017 vedrørende det delvise frasalg af Race Bank i 2016 samt lavere indtjening i Markets-forretningen.

Resultatet fra producerende havvindmølleparker steg med 8% til 1,8 mia. kr., hvilket primært skyldtes øget produktion fra havvindmølleparkerne Walney Extension og Race Bank, der delvist blev opvejet af mindre vind end i 2. kvartal 2017.

Indtjeningen fra partnerskaber i Wind Power var lavere end i 2. kvartal 2017 som følge af den ovennævnte udskudte gevinst vedrørende Race Bank. Indtjeningen fra partnerskaber i 2. kvartal 2018 vedrørte primært opførelsen af Walney Extension og Borkum Riffgrund 2.
Afkast af investeret kapital (ROCE) steg til 23% ved udgangen af juni 2018 sammenlignet med 18% i samme periode i 2017.

Kilde: Ørsted


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Maersk Drilling får kontrakter for jack-up
- 89 platforme i Mexicogolfen evakueret
- Maersk Drilling går med Eni i Timorhavet
- Ørsted køber Deepwater Wind for milliarder
- Total tildeler Boskalis stor Tyra-kontrakt
- Kriegers Flak forbindelse forsinkes
- Stena Drilling vil pensionere rig
- Maersk Supply Service satser på vind
- Ørsted køber Lincoln Clean Energy
- Nye havmølleparkers placering undersøges
- Bedring på vej for borerigge
- Maersk boreskib får kontrakt af Aker Energy


Dagens mest læste

- Tuco får ordre fra Hovedstadens Beredskab
- Container skib rammer kaj i Indien
- Besætning: Der var et mindre problem
- Biltransportskib i brand i Nordsøen
- Verdens kraftigste batteri til norske færger


Ugens mest læste

- Ro-pax trukket fri af containerskib
- Olieoprydning efter kollision fortsætter
- Povl Anker skulle være gidsel i millionstrid
- 10 reddet fra nødstedt skib efter 20 dage
- Pirater border Mærsk-skib i Ecuador
- Forsøg på at skille kolliderede skibe fejler
- Molslinjen A/S køber Danske Færger A/S
- Dansk coaster på grund nord for Årø
- Sådan forlænges et ro/ro skib 30 meter
- Skibsvrag kan ændre søfartens historie
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst