Klik venligst
danskerederier.gif

Ærø Søredningsforening er klar 24/7

Ærø Søredningsforening er klar 24/7

Torsdag 9. august 2018 kl: 11:58


Da Marinehjemmeværnet for fire år siden besluttede at flytte marinekutteren MHV806 Dubhe til flotille 126 i Hvide Sande, stod Ærø uden beredskab i et af Danmarks tættest besejlede farvande. Det fik ærøboerne til at tage skeen i egen hånd og stiftede Ærø Søredningsforening.

I dag tæller foreningen 91 medlemmer med base både i Søby, Ærøskøbing og Marstal og med eget redningsskib, der allerede har vist sit værd ved forskellige operationer i det sydfynske.

Skibet var oprindelig bygget som ”Fast Rescue Boat – FRB” til Esvagt, herunder overførsel af serviceteknikere til havvindmøllerne i Nordsøen og Tyske Bugt. Gennem et stykke tid lå det oplagt i Esbjerg indtil et af medlemmerne i den nystiftede redningsforening kaptajn i Esvagt, Thomas Vang, Søby kom i tanke om fartøjet. Med hjælp fra forskellige sponsorer herunder ikke mindst et af medlemmerne i søredningsforeningens bestyrelse, Erik Bjørn Sørensen, tidligere ansat i Rise Sparekasse på Ærø, lykkedes det at skaffe økonomiske midler til køb fartøjet hos Esvagt.

Velviljen i befolkningen på øen har været stor og er det stadig ikke mindst hos erhvervslivet som Marstal Navigationsskole, der donerede et søredningskursus til de aktive, der skal sejle med redningsskibet, Marstal Søfartsmuseum der stiller kontor til rådighed, Ebbes Bådværft, Søby Værft og Søby Elektro med flere.

I april sidste år i 2017 blev redningsfartøjet overleveret i Kolding og sejlet til Marstal. ”Erria Rescue”, som nu er navnet, (Erria – er latinsk og betyder Ærø, red.), er oprindelig bygget hos Norsafe i Arendal i Norge i 2002. Værftet er ekspert i disse fartøjstyper bl.a. til det norske forsvar, men også som Daugther Crafts til brug i Offshore branchen.

I Marstal blev båden gennem flere måneder optimeret til dets fremtidige brug som rednings- og paxfartøj, (må sejle med 6 passagerer). Fremover skal ”Erria Rescue” sejle ud fra baserne i henholdsvis Søby, Ærøskøbing og Marstal.

Fartøjet opfylder alle SOLAS krav og kan holde søen i sit operationsområde helt op til 25 m/sek. Dertil kommer at skibet er udstyret med to stk. Hamilton waterjet, der gør den eminent at manøvrere med også på lav vanddybde.

Skibet er 11,9 meter langt, bredde overalt inklusive fender 3,5 meter. Dybgangen er 0,60. Farten fra de to waterjets, med en korresponderende effekt fra de to Yanmar motorer på to gange 380 BHK, er sat til 30 knob på blot 20 sekunder. Operationsfarten er dog sat til 25-27 knob. Styreegenskaberne er eminente. Drejningsdiameteren er på ca. 10 meter ved 33 knob. Pæletrækket er sat til 2,500 kg.

Læs hele artiklen om Ærø Søredningsforening i den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark herunder:




Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Coaster på grund i det sydlige Lillebælt
- Havareret bilskib sikkert på værft i Gdansk
- Norsk færge i brand - 54 evakueret
- Flydedok forsøges rettet op lørdag morgen
- Maersk tror fortsat ikke på scrubbere
- J. Lauritzen tjente 1 mio. dollar på driften
- Skou: Vi leverer fortsat god vækst
- Ocean tjente 1,2 mia. dollar på driften
- Mærsk overskud på 2,8 milliarder dollar
- Maersk Supply skruer ned for internettet
- Torm underskud på 8,2 millioner dollar
- DFDS overskud på 564 millioner kroner


Dagens mest læste

- Norsk færge i brand - 54 evakueret
- Havareret bilskib sikkert på værft i Gdansk
- Coaster på grund i det sydlige Lillebælt


Ugens mest læste

- Ankerhåndtering tæt på at gå helt galt
- Maersk med til at bekæmpe plastik i havene
- Sådan lægger man et krydstogtskib til land
- Kaptajnen har fået en anderledes rolle
- Supertanker driver ind i opankret tankskib
- Flydedok forsøges rettet op lørdag morgen
- Ny færge til Thyborøn - Agger overfarten
- Hash for 1,5 mia. kroner skjult i tankene
- Tag en interaktiv virtual tur på bugserbåd
- DFDS ramt af tyrkisk valutakrise
Klik venligst
Klik venligst