Klik venligst
danskerederier.gif

Ærø Søredningsforening er klar 24/7

Ærø Søredningsforening er klar 24/7

Torsdag 9. august 2018 kl: 11:58


Da Marinehjemmeværnet for fire år siden besluttede at flytte marinekutteren MHV806 Dubhe til flotille 126 i Hvide Sande, stod Ærø uden beredskab i et af Danmarks tættest besejlede farvande. Det fik ærøboerne til at tage skeen i egen hånd og stiftede Ærø Søredningsforening.

I dag tæller foreningen 91 medlemmer med base både i Søby, Ærøskøbing og Marstal og med eget redningsskib, der allerede har vist sit værd ved forskellige operationer i det sydfynske.

Skibet var oprindelig bygget som ”Fast Rescue Boat – FRB” til Esvagt, herunder overførsel af serviceteknikere til havvindmøllerne i Nordsøen og Tyske Bugt. Gennem et stykke tid lå det oplagt i Esbjerg indtil et af medlemmerne i den nystiftede redningsforening kaptajn i Esvagt, Thomas Vang, Søby kom i tanke om fartøjet. Med hjælp fra forskellige sponsorer herunder ikke mindst et af medlemmerne i søredningsforeningens bestyrelse, Erik Bjørn Sørensen, tidligere ansat i Rise Sparekasse på Ærø, lykkedes det at skaffe økonomiske midler til køb fartøjet hos Esvagt.

Velviljen i befolkningen på øen har været stor og er det stadig ikke mindst hos erhvervslivet som Marstal Navigationsskole, der donerede et søredningskursus til de aktive, der skal sejle med redningsskibet, Marstal Søfartsmuseum der stiller kontor til rådighed, Ebbes Bådværft, Søby Værft og Søby Elektro med flere.

I april sidste år i 2017 blev redningsfartøjet overleveret i Kolding og sejlet til Marstal. ”Erria Rescue”, som nu er navnet, (Erria – er latinsk og betyder Ærø, red.), er oprindelig bygget hos Norsafe i Arendal i Norge i 2002. Værftet er ekspert i disse fartøjstyper bl.a. til det norske forsvar, men også som Daugther Crafts til brug i Offshore branchen.

I Marstal blev båden gennem flere måneder optimeret til dets fremtidige brug som rednings- og paxfartøj, (må sejle med 6 passagerer). Fremover skal ”Erria Rescue” sejle ud fra baserne i henholdsvis Søby, Ærøskøbing og Marstal.

Fartøjet opfylder alle SOLAS krav og kan holde søen i sit operationsområde helt op til 25 m/sek. Dertil kommer at skibet er udstyret med to stk. Hamilton waterjet, der gør den eminent at manøvrere med også på lav vanddybde.

Skibet er 11,9 meter langt, bredde overalt inklusive fender 3,5 meter. Dybgangen er 0,60. Farten fra de to waterjets, med en korresponderende effekt fra de to Yanmar motorer på to gange 380 BHK, er sat til 30 knob på blot 20 sekunder. Operationsfarten er dog sat til 25-27 knob. Styreegenskaberne er eminente. Drejningsdiameteren er på ca. 10 meter ved 33 knob. Pæletrækket er sat til 2,500 kg.

Læs hele artiklen om Ærø Søredningsforening i den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark herunder:




Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- 30-året for Exxon Valdez katastrofen
- Polak containerterminal opkøbt af Singapore
- Krydstogtskib på vej mod havn i Molde
- Krydstogtskib evakueres ud for Norge
- Kaptajn idømt 4 års fængsel efter kæntring
- Offshore skibe hentes ud af oplægning
- Udsat Brexit er godt nyt for DFDS
- Maersk tester hollandsk biobrændstof
- Maersk vil fremover bunkre i Kaliningrad
- Flere detaljer om ny hurtigfærge til Samsø
- 1,3 mio. containere med farligt gods
- Containerskib kæntrer i Bandar Abbas


Dagens mest læste

- Krydstogtskib evakueres ud for Norge
- Krydstogtskib på vej mod havn i Molde
- Polak containerterminal opkøbt af Singapore
- 30-året for Exxon Valdez katastrofen


Ugens mest læste

- Containerskib kæntrer i Bandar Abbas
- Færøsk færge udstyres med en bådvinge
- Gammel dansk færge i canadiske problemer
- Krydstogtskib evakueres ud for Norge
- Plastoprydningsprojekt er gået i stå
- Brand om bord på tankskib i Østersøen
- Krydstogtskib på vej mod havn i Molde
- Flydende atomkraftværft skrottet
- Flere detaljer om ny hurtigfærge til Samsø
- Danskbygget FPSO sendes nu til skrotning
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst