Finland tester eldrevet kabelfærge
Det finske statsejede rederi, Finlands Färjetrafik Ab - Finferries, har elektrificeret en af sine eksisterende færgeruter. Landets første el- færge forsynes med strøm fra det nationale el-net via kabel. Færgen har også en dieseldrevet generator om bord som reserve for at sikre trafik ved strømafbrydelser.
”Et af Finferries miljømål er at minimere emissioner ved hjælp af tekniske løsninger. Det har været meget godt at udvikle en miljøvenlig elektrisk kabelfærge sammen med Laivasähkötyö. Det er endnu for tidligt at sige, hvad den elektriske kabel færge præcist udleder sammenlignet med en traditionel kabel færge, eller på hvilke færgeoverfarter den egner sig”, siger Finlands Färjetrafik A’s CEO Mats Rosin.
Den konverterede færge har siden torsdag været i drift pp den 300 meter lange Högsarrutten i Nagu. Den 27,3 meter lange og 6,8 meter lange færge er nummer 182 og blev bygget i 1972 i Parkano, Finland. Lastkapaciteten er cirka 10 biler eller 44 tons.
Ifølge kommunikationsdirektør Jutta Valkeinen skal elektrificeringsprojektet evalueres, når færgen har været i brug cirka et år. Når der er samlet erfaring med teknologi og mere viden om, hvad udviklingsarbejde, der mangler, vil man se, hvordan projektet skal fortsætte. Forventningen er , at det bliver en driftsmæssig og energieffektiv løsning, som reducerer emissionerne.
Redaktionen