Maersk ændrer stuveregler efter Honam
Maersk Line har fremlagt resultaterne af en gennemgang af, hvordan der transporteres farligt gods efter Maersk Honam branden, hvor fem besætningsmedlemmer omkom tidligere i år. Farlig last må ikke fremover stuves ved siden af indkvarterings- eller fremdriftsområder.
”Alle laster ombord på Maersk Honam blev accepteret i henhold til kravene i International Maritime Dangerous Goods Code og opbevaredes ombord på fartøjet i overensstemmelse hermed. På trods heraf og da branden startede i et lastrum foran indkvarteringen, der indeholdt flere containere med farligt gods, fik den et uudholdeligt tragisk resultat”, siger Ole Graa Jakobsen, flådeteknolog hos Maersk Line.
Virksomheden gennemgik mere end 3.000 FN numre med farlige materialer til at udvikle sine Risk Based Dangerous Goods Stowage principper. De sigter mod at minimere risikoen for besætning, last, miljø og fartøj i tilfælde af brandudvikling.
Last omfattet af International Maritime Dangerous Goods Code vil ikke længere blive stuvet ved siden af indkvartering og hovedfremdrivningsanlæg, der defineres som zonen med den laveste risikotolerance. Ligeledes vil risikotolerancen være lav under dæk og midt i fartøjet, mens risikotolerancen bliver højere på dækket frem og tilbage.
Maersk Honam brød i brand den 6. marts, mens skibet transporterede farligt gods i lastrummet, hvor ilden opstod. Men der er hidtil ikke noget bevis for, at farligt gods forårsagede branden. Maersk Line venter stadig på resultaterne af undersøgelsen, der endeligt skal fastslå årsagen.
”Det viste os tydeligt, at de internationale regler og praksis med hensyn til stuvning af farligt gods skal revideres for at beskytte besætning, last, miljø og fartøjer optimalt. Containerbrande er et problem for hele vores industri, og vi har til hensigt at dele og diskutere vores erfaringer fra denne grundige gennemgang med de relevante brancher”, siger Ole Graa Jakobsen.
Redaktionen