danskerederier.gif

Molslinjen i betalingsstrid med Rønne Havn

Molslinjen i betalingsstrid med Rønne Havn

Mandag 8. oktober 2018 kl: 11:04


Rønne Havn A/S hævede fra 1. januar den afgift færgerne skal betale for at anløbe havnen - med mellem 160 og 400 procent, afhændigt af beregningsmetoden. Molslinjen mener, at forhøjelserne er alt for voldsomme og har indbragt sagen for konkurrencemyndighederne.

”Vi har indbragt den her sag for Konkurrencestyrelsen ud fra en betragtning om, at vi finder de her prisstigninger meget, meget høje. De ligger på 300-400 procent på skibsafgifterne, og det er helt urimeligt, når der ikke er bagvedliggende argumenter eller leverancer af serviceydelser, som retfærdiggør det”, siger Molslinjens direktør Carsten Jensen til TV2/Bornholm.

Ledelsen i Rønne Havn er uenig i, at havnen med de nye høje takster er i gang med at stramme skruen overfor Færgen, som dog ikke længere har besejlingen af Bornholm, såvel som Molslinjen. Havnen ønsker ikke at kommentere på rederiernes udregninger.

”Jeg kan sige så meget, at vores standardtakster ligger på gennemsnittet af, hvad man tager i danske havne, og ud fra den gennemsnitspris, der giver vi en rabat på 70 procent”, siger havnedirektør, Thomas Bendtsen, der dog ikke er overrasket over Molslinjens reaktion.

Molslinjen , der overtog besejlingen af Bornholm 1. september, betaler i øjeblikket de nye takster, som Rønne Havn kræver, men med forbehold indtil Konkurrencestyrelsens har vurderet sagen. Molslinjen var bekendt med de nye havnetakster, inden man afleverede sit bud på besejlingen tilbage i foråret 2016.

Ifølge Carsten Jensen gør det dog ikke sagen mere rimelig. Rederiet har selvfølgelig fået rådgivning, der opfordrer til at sende sagen til Konkurrencestyrelsen. Det var ikke sket, hvis der ikke var håb om, at der var noget at komme efter.

Kilde: TV2/Bornholm


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Nye skibe mindsker Fjord 1 overskud
- Salomon Trader erklæres ’total loss’
- Skou: Det er ikke godt nok
- Analytikere skuffet over Mærsk regnskab
- Skou: Strategi OK, men indtjening mangler
- Maersk fik samlet overskud på 20 mia. kr.
- Brand stopper Stadt Dresden i Venedig
- Maersk skaber problemer på New Zealand
- Yantian Express venter stadig efter brand
- DP World overtager P & O Ferries
- 15 sårede på dansk CTV ved Rügen
- Grundstødt bulker forurener ørige


Dagens mest læste

- Fregat skal ikke løftes helt op af vandet
- Salomon Trader erklæres ’total loss’
- Skou: Det er ikke godt nok
- Analytikere skuffet over Mærsk regnskab
- Nye havnestrejker på vej i Sverige


Ugens mest læste

- Græsk sømandskab når det er bedst
- 15 sårede på dansk CTV ved Rügen
- Spansk krigsskib provokerer ved Gibraltar
- Fragtskib kolliderer med færge
- Maersk skaber problemer på New Zealand
- Norsk fregat klar til at blive hævet
- Fregat-værft varsles om muligt sagsanlæg
- Maersk Honam sektion på vej til HHI
- Maersk fik samlet overskud på 20 mia. kr.
- Reparation af Olga Maersk trækker ud
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst