Klik venligst
danskerederier.gif

Molslinjen i betalingsstrid med Rønne Havn

Molslinjen i betalingsstrid med Rønne Havn

Mandag 8. oktober 2018 kl: 11:04


Rønne Havn A/S hævede fra 1. januar den afgift færgerne skal betale for at anløbe havnen - med mellem 160 og 400 procent, afhændigt af beregningsmetoden. Molslinjen mener, at forhøjelserne er alt for voldsomme og har indbragt sagen for konkurrencemyndighederne.

”Vi har indbragt den her sag for Konkurrencestyrelsen ud fra en betragtning om, at vi finder de her prisstigninger meget, meget høje. De ligger på 300-400 procent på skibsafgifterne, og det er helt urimeligt, når der ikke er bagvedliggende argumenter eller leverancer af serviceydelser, som retfærdiggør det”, siger Molslinjens direktør Carsten Jensen til TV2/Bornholm.

Ledelsen i Rønne Havn er uenig i, at havnen med de nye høje takster er i gang med at stramme skruen overfor Færgen, som dog ikke længere har besejlingen af Bornholm, såvel som Molslinjen. Havnen ønsker ikke at kommentere på rederiernes udregninger.

”Jeg kan sige så meget, at vores standardtakster ligger på gennemsnittet af, hvad man tager i danske havne, og ud fra den gennemsnitspris, der giver vi en rabat på 70 procent”, siger havnedirektør, Thomas Bendtsen, der dog ikke er overrasket over Molslinjens reaktion.

Molslinjen , der overtog besejlingen af Bornholm 1. september, betaler i øjeblikket de nye takster, som Rønne Havn kræver, men med forbehold indtil Konkurrencestyrelsens har vurderet sagen. Molslinjen var bekendt med de nye havnetakster, inden man afleverede sit bud på besejlingen tilbage i foråret 2016.

Ifølge Carsten Jensen gør det dog ikke sagen mere rimelig. Rederiet har selvfølgelig fået rådgivning, der opfordrer til at sende sagen til Konkurrencestyrelsen. Det var ikke sket, hvis der ikke var håb om, at der var noget at komme efter.

Kilde: TV2/Bornholm


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Del Monte vil investere i containerskibe
- Handelsskib beskudt ud for Somalia
- Sovende fuld kaptajn skyld i grundstødning
- Olie fra CSL Virginia lukker franske strande
- Polen vil undgå Kaliningrad med ny kanal
- Iran var i 204 antipirataktioner siden 2008
- Ulmende kullast slukket i Auckland
- Mand overlever langt ophold i havet
- Color Line venter med omflagning
- Stena Bulk i scrubber-aftale med Bluesoul
- Scorpio vil udstyre 146 skibe med skrubber
- EU-aftale skal afværge indonesisk særlov


Dagens mest læste

- Sovende fuld kaptajn skyld i grundstødning
- Olie fra CSL Virginia lukker franske strande
- Ocean Cleanup ankommet til affaldsø
- Ensomhed til søs skal nu afdækkes
- Del Monte vil investere i containerskibe


Ugens mest læste

- Besætning: Der var et mindre problem
- Ro-pax trukket fri af containerskib
- 10 reddet fra nødstedt skib efter 20 dage
- Tuco får ordre fra Hovedstadens Beredskab
- Skibsvrag kan ændre søfartens historie
- Polen vil undgå Kaliningrad med ny kanal
- Sådan forlænges et ro/ro skib 30 meter
- Color Line venter med omflagning
- Fragtskib uden styring ødelægger syv både
- Container skib rammer kaj i Indien
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst