Klik venligst
danskerederier.gif

EU godkender udvidet dansk tonnageskat

EU godkender udvidet dansk tonnageskat

Fredag 12. oktober 2018 kl: 11:45


Europa-Kommissionen har under EU's statsstøtteregler godkendt udvidelse af den nuværende danske tonnageskatteordning til at omfatte flere typer af skibe. Det vil skabe incitament til at registrere skibe i Europa og bidrage til sektorens konkurrenceevne globalt uden at påvirke konkurrencen.

”Danmarks ændrede tonnageskatteordning vil hjælpe søfartsindustrien til at forblive konkurrencedygtig på verdensmarkedet. Den vil sikre arbejdspladser og fremme høje miljøstandarder i den maritime sektor. Ordningen er i overensstemmelse med Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til søfartssektoren og indeholder nye foranstaltninger, som vil sikre lige vilkår for europæiske rederier og forhindre konkurrencefordrejninger”, siger konkurrencekommissær Margrethe Vestager.

Danmark vil samtidig ændre den nuværende ordning for at sikre, at den kun gælder for reelle aktiviteter inden for søtransport ved at begrænse indkomst fra ikke-kerneaktiviteter til et rimeligt niveau.

I maj 2016 meddelte Danmark Kommissionen sine planer om at udvide tonnageskatteordning til også at omfatte vagtskibe, skibe, der yder støtte- og servicefunktioner til offshoreanlæg, opførelse, reparation og nedtagning af havmøller samt lægning af rørledninger og kabler, ishåndteringsskibe og husningsskibe.

Kommissionen fastslog i dag, at denne type skibe udøver søfartsaktiviteter, som omfattes af de samme retlige rammer og er i en tilsvarende konkurrencesituation som søtransportsektoren. Kommissionen har derfor godkendt udvidelsen af ordningen til at omfatte disse skibe.

I afgørelsen bekræftes desuden, at Danmark kan ændre visse dele af den nuværende tonnageskatteordning for at tilpasse den til Kommissionens fortolkning af retningslinjerne for statsstøtte til søtransportsektoren.

Danmark vil navnlig ændre tonnageskattereglerne vedrørende tilknyttede ydelser, der har nær tilknytning til søfartsaktiviteter. Disse ydelser vil være omfattet af tonnageskatten, forudsat at de tegner sig for mindre end 50 procent af et skibs samlede tonnagebeskattede indkomst.

Desuden ændres beskatning af indkomst fra aktiviteter i forbindelse med bareboat-charter. Disse ydelser vil være omfattet af tonnageskatten, forudsat at støttemodtageren selv driver mindst 50 procent af den tonnagebeskattede flåde, og at skibet ikke udlejes i mere end tre år.

Kommissionen har vurderet den danske tonnageskatteordning ud fra retningslinjerne for statsstøtte til søtransportsektoren og har konkluderet, at den er i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler.

Kilde: Europakommissionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Maersk forbedrer Asien-Europa netværk
- P & O omflager skibe til Cypern før Brexit
- Kokain fundet på Hamburg Süd skib
- THE Alliance vil drive over 249 skibe i 2019
- Seks skadet ved eksplosion på lodsbåd
- Nordic Tankers tester emissionskontrol
- Bud på nye fartøjer til Hjemmeværnet
- Tankskib brækker over i Ghana
- Royal Arctic Line udvider direktionen
- Grækenland gør stor narkofangst ved Kreta
- Ukrainske søfolk erklærer sig for krigsfanger
- Maersk skib sætter containerrekord i USA


Dagens mest læste

- Equinor tager mega platform i brug
- OSK designer TT-Line's nye Green Ship
- Kontrakt sikrer norsk værft til marts 2020
- Plan om fjernelse af ubygget havmøllepark
- THE Alliance vil drive over 249 skibe i 2019


Ugens mest læste

- Første undervandsvideo af sunket fregat
- Ny billeder af kæmpe DFDS ro-ro skibe
- Besætningsmedlem bag bøde til eget rederi
- Supplyskib kom ikke langt væk
- Pioneering Spirit under Storebæltsbroen
- Maersk skib sætter containerrekord i USA
- Bud på nye fartøjer til Hjemmeværnet
- VIDEO: Storm strander bulker i Rusland
- Tankskib brækker over i Ghana
- Grækenland gør stor narkofangst ved Kreta
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst