Klik venligst
danskerederier.gif

EU godkender udvidet dansk tonnageskat

EU godkender udvidet dansk tonnageskat

Fredag 12. oktober 2018 kl: 11:45


Europa-Kommissionen har under EU's statsstøtteregler godkendt udvidelse af den nuværende danske tonnageskatteordning til at omfatte flere typer af skibe. Det vil skabe incitament til at registrere skibe i Europa og bidrage til sektorens konkurrenceevne globalt uden at påvirke konkurrencen.

”Danmarks ændrede tonnageskatteordning vil hjælpe søfartsindustrien til at forblive konkurrencedygtig på verdensmarkedet. Den vil sikre arbejdspladser og fremme høje miljøstandarder i den maritime sektor. Ordningen er i overensstemmelse med Kommissionens retningslinjer for statsstøtte til søfartssektoren og indeholder nye foranstaltninger, som vil sikre lige vilkår for europæiske rederier og forhindre konkurrencefordrejninger”, siger konkurrencekommissær Margrethe Vestager.

Danmark vil samtidig ændre den nuværende ordning for at sikre, at den kun gælder for reelle aktiviteter inden for søtransport ved at begrænse indkomst fra ikke-kerneaktiviteter til et rimeligt niveau.

I maj 2016 meddelte Danmark Kommissionen sine planer om at udvide tonnageskatteordning til også at omfatte vagtskibe, skibe, der yder støtte- og servicefunktioner til offshoreanlæg, opførelse, reparation og nedtagning af havmøller samt lægning af rørledninger og kabler, ishåndteringsskibe og husningsskibe.

Kommissionen fastslog i dag, at denne type skibe udøver søfartsaktiviteter, som omfattes af de samme retlige rammer og er i en tilsvarende konkurrencesituation som søtransportsektoren. Kommissionen har derfor godkendt udvidelsen af ordningen til at omfatte disse skibe.

I afgørelsen bekræftes desuden, at Danmark kan ændre visse dele af den nuværende tonnageskatteordning for at tilpasse den til Kommissionens fortolkning af retningslinjerne for statsstøtte til søtransportsektoren.

Danmark vil navnlig ændre tonnageskattereglerne vedrørende tilknyttede ydelser, der har nær tilknytning til søfartsaktiviteter. Disse ydelser vil være omfattet af tonnageskatten, forudsat at de tegner sig for mindre end 50 procent af et skibs samlede tonnagebeskattede indkomst.

Desuden ændres beskatning af indkomst fra aktiviteter i forbindelse med bareboat-charter. Disse ydelser vil være omfattet af tonnageskatten, forudsat at støttemodtageren selv driver mindst 50 procent af den tonnagebeskattede flåde, og at skibet ikke udlejes i mere end tre år.

Kommissionen har vurderet den danske tonnageskatteordning ud fra retningslinjerne for statsstøtte til søtransportsektoren og har konkluderet, at den er i overensstemmelse med EU's statsstøtteregler.

Kilde: Europakommissionen


-

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Nordlig genvej kræver investering på 77 mia
- Fragtskib langt om længe trukket fri
- Stort fald i antallet af sunkne skibe
- Forargelse i Folketinget over Dan-Bunkering
- Mette Frederiksen klar til at danne regering
- Cosco flopper - Maersk blandt de bedste
- Maersk klar med klik og book til fast pris
- Trump opfordrer til koalition i Hormuz
- Maersk partner straffes for mega kokain last
- Brand kan sætte fut i produkttanksektoren
- Carsten Mortensen bag ny investeringsfond
- Norsk fregat bliver solgt til ophugning


Dagens mest læste

- Hov, hov, hov … I glemte noget
- Fragtskib langt om længe trukket fri
- Norsk rigselskab går konkurs
- Forargelse i Folketinget over Dan-Bunkering
- Stort fald i antallet af sunkne skibe


Ugens mest læste

- Holy Shit! - For sent på den…
- Det kan man da kalde en møg-dag…
- Elbe nr 5 tjekkes af danske eksperter
- Trump koster Miami´s “Big Three” kassen
- Endnu flere tons kokain fundet på MSC-skib
- Norsk fregat bliver solgt til ophugning
- Maersk Drilling har solgt Giant
- Total afskediger 200 ansatte i Esbjerg
- To rederier på vej med mega-ordrer
- Indien sender krigsskibe til Oman Bugten
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst