Klik venligst
danskerederier.gif

Norge vil stamme miljøregler i fjorde

Norge vil stamme miljøregler i fjorde
Osende krydstogtskib i norsk fjord. Arkivbillede

Torsdag 8. november 2018 kl: 08:00


Norges søfartsstyrelse har foreslået endnu strengere regler for at reducere miljøbelastningen i verdensarvfjordene. De foreslåede ændringer blev udsendt den 31. oktober med en frist på seks uger til at komme med kommentarer.

”Regeringen ønsker at reducere emissionerne og udledningerne fra krydstogtskibe. Strammere krav til skibe i verdensarvfjordene ville være et skridt i den rigtige retning”, siger Ola Elvestuen, minister for klima og miljø.

I juni i år udsendte Søfartsstyrelsen forslag til en gennemgang af ny lovgivning om reducerede emissioner og udledninger og et renere miljø i Nærøyfjord, Aurlandsfjorden, Geirangerfjorden, Sunnylvsfjorden og Tafjord.

Forslaget omfattede bl.a. strengere svovlkrav for hele området, strengere krav til NOx-emissioner, forbud mod udledning af spildevand, forskrifter for anvendelse af røggasrensningsanlæg og krav til miljøvejledning. På baggrund af de modtagne kommentarer foreslås nu strengere krav i den nye lovgivning.

Nu foreslår den norske søfartsstyrelse, at brændstof anvendt på skibe i verdensarvfjordene skal have et svovlindhold på maksimalt 0,1 procent af vægten. Derudover foreslås et forbud mod anvendelse af røggasrensningsanlæg i disse områder, både åbne og lukkede samt hybridsystemer.

I praksis betyder det, at brugen af tung brændselsolie i verdensarvfjordene vil blive forbudt, og at skibe, der i øjeblikket bruger tung brændselsolie kombineret med et røggasrensningssystem, bliver nødt til at bruge marinediesel i stedet, når man sejler i verdensarvfjordene.

”Erfaringen viser, at dagens rensningssystemer udsender synlige røgemissioner, og nogle systemer genererer også udledninger til havet. Selv om den synlige røg delvist består afvanddamp, har den en negativ indvirkning på folks oplevelse af vores verdensarvfjorde. Vi har et særligt ansvar for at tage sig af fjordene på UNESCOs verdensarvsliste”, siger Bjørn Pedersen, leder af afdelingen for lovgivning og internationale forbindelser i Søfartsstyrelsen.

Styrelsen foreslår også et forbud mod forbrænding af affald om bord på skibe i fjordene, hvilket vil bidrage til at reducere synlige røgemissioner. Det nye forslag giver også muligheden for undtagelse fra kravene i Tier I NOx i 2020 for skibe, som kan dokumentere, at de vil opfylde de strengeste NOx-krav (Tier III) inden 2022, dvs. tre år inden deadline.



Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Royal Arctic Line får grønt lys til samarbejde
- Lauritzen Fonden kan takke DFDS
- Kinesisk genbrug rammer shipping
- Gigant rederi risikerer “katastrofe”
- Scorpio Bulkers styrker likviditeten
- Nyt dansk rederi modtager første skib
- Norden fortsætter frasalg af tonnage
- Eldrift halverer udledning på Øresund
- Maersk advarer mod staters indblanding
- Digital alliance blandt redere på plads
- Dansker ny topchef i Avance Gas
- Tragedie: To børn også fundet druknet


Dagens mest læste

- Bel Air vinder stor helikopter kontrakt
- Damen fik underskud for første gang i 15 år
- Kongelig deltagelse ved 100-års jubilæum


Ugens mest læste

- Tyrkisk flydedok brækket i to dele
- Gigant rederi risikerer “katastrofe”
- Spansk patrulje befrier kapret skib
- Thrustere til verdens største krydstogtskibe
- Tragedie: To børn også fundet druknet
- Mærsk-familien tjente og tabte milliarder
- Svitzer-mandskab vil ikke arbejde gratis
- Nyt dansk rederi modtager første skib
- Nyt system skal spare brændstof for Maersk
- Spectrum of the Seas leveret til ejeren
Klik venligst
Klik venligst