Klik venligst
danskerederier.gif

Bevismateriale hentet fra Helge Ingstad

Bevismateriale hentet fra Helge Ingstad

Lørdag 24. november 2018 kl: 10:00


I går har Minedykkerkommandoen på vegne af politiet og Statens havarikommission været inde på havaristen KNM Helge Ingstad for at hente bevismateriale. Minedykkerne var på broen og tog harddisken til maskinkontrolsystemet (IPMS – Integrated Platform Management Systems) med sig.

Sjøforsvaret overleverer alt materiale vedrørende efterforskningen til myndighederne. De har blandt andet fået navigationsplottene fra fartøjet og lydloggene fra broen. Besætningen har vært gennem interviews og afhøringer, og vil fortsat være til rådighed ved behov.

For Sjøforsvaret har det siden hændelsen vært vigtigt at tilrettelægge de uafhængige undersøgelser for politiet og Havarikommissionen. Det er vigtigt at holde fast ved at undersøgelser af alvorlige hændelser sker i henhold til gældende love og forskrifter. Dette sikrer at vidner beskyttes og at der ikke konkluderes på ufuldstændigt grundlag.

Det er politiet som skal sammenfatte de faktiske forhold og vurdere om noget medfører strafansvar. Statens havarikommission sammenfatter hændelsen med sigte på at identificere tiltag som gør at noget lignende ikke sker igen. På dette tidspunkt er det kun politiet og Statens havarikommission som kan udtale sig om selve hændelsesforløbet ved ulykken.

Sjøforsvaret er en part i sagen og kan derfor ikke kommentere det som er sket, mens efterforskningen og undersøgelserne pågår. Fokus har været, at tage sig af personalet, bjærge fregatten og få den transporteret hjem til Haakonsvern.

Sjøforsvaret skal også se på hvordan man fortsat kan løse Marinens opgaver med en fregat mindre. Samtidig vil man gennem sin egen interne undersøgelse se på om det er tiltag, som skal iværksættes for å undgå tilsvarende hændelser i fremtiden.

Forberedelserne til hævning af fregatten vil fortsætte i dagene fremover. Der vil gå flere dage før hæving bliver aktuel. Der kigges på muligheden for at give medierne adgang til havaristedet når hævingen skal starte.

Kilde: forsvaret.no


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Brandhærget skib fremme efter 4 måneder
- Russisk erstatning til Greenpeace efter 6 år
- Norsk forsvarschef tror ikke på reparation
- Nationalmuseets skonnert Bonavista indvies
- Helt elektriske polar-ekskursioner på vej
- Fremtiden går til kaj i København i morgen
- Han har gennemført verdens dybeste dyk
- Havareret fregat koster mia. at reparere
- Dansk pilgrims-skib skrottes efter 48 år
- Blue INNOship får amerikansk hæder
- Olie fra 2. Verdenskrig op til overfladen
- Vrag af 165 år gammelt dampskib fundet


Dagens mest læste

- Incat bygger verdens største alu-katamaran
- Dele-færge projekt foreløbig skrinlagt
- Brandhærget skib fremme efter 4 måneder
- Russisk erstatning til Greenpeace efter 6 år
- Esvagts overskud krymper mod nul


Ugens mest læste

- 2. officer falder overbord fra Maersk-skib
- Fremtiden går til kaj i København i morgen
- Maersk bestiller op til ti nye feeder-skibe
- DFDS-skib blev for lille, derfor solgt
- Transportbånd kollapser over skib
- Svovlsvineri udløser rekordbøde
- Povl Anker skal males i 1978-farver
- Nationalmuseets skonnert Bonavista indvies
- Biltransportskib ramt af brand
- Undervandsdroner kan have placeret miner
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst