danskerederier.gif

Bevismateriale hentet fra Helge Ingstad

Bevismateriale hentet fra Helge Ingstad

Lørdag 24. november 2018 kl: 10:00


I går har Minedykkerkommandoen på vegne af politiet og Statens havarikommission været inde på havaristen KNM Helge Ingstad for at hente bevismateriale. Minedykkerne var på broen og tog harddisken til maskinkontrolsystemet (IPMS – Integrated Platform Management Systems) med sig.

Sjøforsvaret overleverer alt materiale vedrørende efterforskningen til myndighederne. De har blandt andet fået navigationsplottene fra fartøjet og lydloggene fra broen. Besætningen har vært gennem interviews og afhøringer, og vil fortsat være til rådighed ved behov.

For Sjøforsvaret har det siden hændelsen vært vigtigt at tilrettelægge de uafhængige undersøgelser for politiet og Havarikommissionen. Det er vigtigt at holde fast ved at undersøgelser af alvorlige hændelser sker i henhold til gældende love og forskrifter. Dette sikrer at vidner beskyttes og at der ikke konkluderes på ufuldstændigt grundlag.

Det er politiet som skal sammenfatte de faktiske forhold og vurdere om noget medfører strafansvar. Statens havarikommission sammenfatter hændelsen med sigte på at identificere tiltag som gør at noget lignende ikke sker igen. På dette tidspunkt er det kun politiet og Statens havarikommission som kan udtale sig om selve hændelsesforløbet ved ulykken.

Sjøforsvaret er en part i sagen og kan derfor ikke kommentere det som er sket, mens efterforskningen og undersøgelserne pågår. Fokus har været, at tage sig af personalet, bjærge fregatten og få den transporteret hjem til Haakonsvern.

Sjøforsvaret skal også se på hvordan man fortsat kan løse Marinens opgaver med en fregat mindre. Samtidig vil man gennem sin egen interne undersøgelse se på om det er tiltag, som skal iværksættes for å undgå tilsvarende hændelser i fremtiden.

Forberedelserne til hævning af fregatten vil fortsætte i dagene fremover. Der vil gå flere dage før hæving bliver aktuel. Der kigges på muligheden for at give medierne adgang til havaristedet når hævingen skal starte.

Kilde: forsvaret.no


-

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Dansk fregat beskytter fransk hangarskib
- Fregat skal ikke løftes helt op af vandet
- Græsk sømandskab når det er bedst
- Nepal etablerer eget skibsregister
- Danmark på vej mod nye krydstogtrekorder
- Australien bygger ubåde for 250 mia. kr.
- Frømænd og jægersoldater går sammen
- Verdens ældste sejlførende tankskib sælges
- Fiskere drev i 16 timer efter brand på kutter
- 156 gigantiske møllevinger på et enkelt skib
- Nyt angreb på Sea Shepherd
- 2.275 migranter døde i Middelhavet 2018


Dagens mest læste

- Primula Seaways grundstødt i Holland
- Norge får en af Europas største tørdokke
- IMO forbereder svovlgrænse i 2020


Ugens mest læste

- Græsk sømandskab når det er bedst
- 15 sårede på dansk CTV ved Rügen
- Spansk krigsskib provokerer ved Gibraltar
- Fragtskib kolliderer med færge
- Maersk skaber problemer på New Zealand
- Fregat-værft varsles om muligt sagsanlæg
- Fregat skal ikke løftes helt op af vandet
- Maersk fik samlet overskud på 20 mia. kr.
- Dansk fregat beskytter fransk hangarskib
- Reparation af Olga Maersk trækker ud
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst