Klik venligst
danskerederier.gif

Maersk vil være CO2 neutral inden 2050

Maersk vil være CO2 neutral inden 2050

Onsdag 5. december 2018 kl: 09:54


A.P. Møller - Mærsk har sat et mål om at fremskynde overgangen til kulstofneutral skibsfart og nå kulstofneutralitet inden 2050. For at nå dette mål skal kulstofneutrale fartøjer være i kommerciel drift inden 2030. Mærsk opfordrer til at fremskynde nye innovationer og tilpasning af ny teknologi.

”Den eneste mulige måde at opnå den så meget tiltrængte decarbonisation i vores industri er ved at omstille til nye kulstofneutrale brændstoffer og forsyningskæder”, siger Søren Toft, Chief Operating Officer hos A.P. Møller - Mærsk.

Klima er et af de vigtigste spørgsmål i verden. Med transport af omkring 80 procent af verdenshandelen, er det afgørende for skibsfarten at finde løsninger. Mærsks relative CO2-emissioner er nu reduceret med 46 procent i forhold til basis 2007. Det er cirka 9 procent mere end branchens gennemsnit.

Da verdenshandelen og dermed transportvolumenerne vil fortsætte med at vokse, kan effektivitetsforbedringer på den nuværende fossilbaserede teknologi ifølge Mærsk kun holde emissionerne på nuværende niveauer, men ikke reducere dem væsentligt eller eliminere dem.

Maersk sætter sine kræfter ind på at løse de problemer, der er specifikke for søtransport, da det kræver andre løsninger end for bilindustri, jernbane og luftfart. En eldrevet lastbil, der endnu ikke er i produktion, forventes at kunne transportere max to TEU og have en rækkevidde på max 800 kilometer pr. opladning.

Til sammenligning kan et containerfartøj medtage tusindvis af TEU, på eksempelvis fra Panama til Rotterdam, en stækning på omkring 8.800 kilometer. Med lille batterikapacitet og ingen lademulighed langs ruten er innovative udviklinger absolut nødvendige.

I betragtning af skibes levetid på 20-25 år er det nu tid til at gå sammen og begynde at udvikle den nye type skibe, der krydser havene i 2050, mener Mærsk.

”De næste 5-10 år vil blive afgørende. Vi vil investere betydelige ressourcer i innovation og flåde teknologi for at forbedre den tekniske og økonomiske bæredygtighed af CO2-frie løsninger. I løbet af de sidste fire år har vi investeret omkring en milliard USD og engageret over 50 ingeniører hvert år til at udvikle og anvende energieffektive løsninger. Fremadrettet kan vi ikke gøre det alene”, siger Søren Toft.

I 2019 planlægger Maersk at indlede en åben og samarbejdende dialog med alle mulige parter for at tackle et af de vigtigste spørgsmål i verden, klimaændringerne.

Kilde: Maersk


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- 30-året for Exxon Valdez katastrofen
- Polak containerterminal opkøbt af Singapore
- Krydstogtskib på vej mod havn i Molde
- Krydstogtskib evakueres ud for Norge
- Kaptajn idømt 4 års fængsel efter kæntring
- Offshore skibe hentes ud af oplægning
- Udsat Brexit er godt nyt for DFDS
- Maersk tester hollandsk biobrændstof
- Maersk vil fremover bunkre i Kaliningrad
- Flere detaljer om ny hurtigfærge til Samsø
- 1,3 mio. containere med farligt gods
- Containerskib kæntrer i Bandar Abbas


Dagens mest læste

- Krydstogtskib evakueres ud for Norge
- Krydstogtskib på vej mod havn i Molde
- Polak containerterminal opkøbt af Singapore
- 30-året for Exxon Valdez katastrofen


Ugens mest læste

- Containerskib kæntrer i Bandar Abbas
- Færøsk færge udstyres med en bådvinge
- Gammel dansk færge i canadiske problemer
- Krydstogtskib evakueres ud for Norge
- Plastoprydningsprojekt er gået i stå
- Brand om bord på tankskib i Østersøen
- Krydstogtskib på vej mod havn i Molde
- Flydende atomkraftværft skrottet
- Flere detaljer om ny hurtigfærge til Samsø
- Danskbygget FPSO sendes nu til skrotning
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst