Klik venligst
danskerederier.gif

Maersk vil være CO2 neutral inden 2050

Maersk vil være CO2 neutral inden 2050

Onsdag 5. december 2018 kl: 09:54


A.P. Møller - Mærsk har sat et mål om at fremskynde overgangen til kulstofneutral skibsfart og nå kulstofneutralitet inden 2050. For at nå dette mål skal kulstofneutrale fartøjer være i kommerciel drift inden 2030. Mærsk opfordrer til at fremskynde nye innovationer og tilpasning af ny teknologi.

”Den eneste mulige måde at opnå den så meget tiltrængte decarbonisation i vores industri er ved at omstille til nye kulstofneutrale brændstoffer og forsyningskæder”, siger Søren Toft, Chief Operating Officer hos A.P. Møller - Mærsk.

Klima er et af de vigtigste spørgsmål i verden. Med transport af omkring 80 procent af verdenshandelen, er det afgørende for skibsfarten at finde løsninger. Mærsks relative CO2-emissioner er nu reduceret med 46 procent i forhold til basis 2007. Det er cirka 9 procent mere end branchens gennemsnit.

Da verdenshandelen og dermed transportvolumenerne vil fortsætte med at vokse, kan effektivitetsforbedringer på den nuværende fossilbaserede teknologi ifølge Mærsk kun holde emissionerne på nuværende niveauer, men ikke reducere dem væsentligt eller eliminere dem.

Maersk sætter sine kræfter ind på at løse de problemer, der er specifikke for søtransport, da det kræver andre løsninger end for bilindustri, jernbane og luftfart. En eldrevet lastbil, der endnu ikke er i produktion, forventes at kunne transportere max to TEU og have en rækkevidde på max 800 kilometer pr. opladning.

Til sammenligning kan et containerfartøj medtage tusindvis af TEU, på eksempelvis fra Panama til Rotterdam, en stækning på omkring 8.800 kilometer. Med lille batterikapacitet og ingen lademulighed langs ruten er innovative udviklinger absolut nødvendige.

I betragtning af skibes levetid på 20-25 år er det nu tid til at gå sammen og begynde at udvikle den nye type skibe, der krydser havene i 2050, mener Mærsk.

”De næste 5-10 år vil blive afgørende. Vi vil investere betydelige ressourcer i innovation og flåde teknologi for at forbedre den tekniske og økonomiske bæredygtighed af CO2-frie løsninger. I løbet af de sidste fire år har vi investeret omkring en milliard USD og engageret over 50 ingeniører hvert år til at udvikle og anvende energieffektive løsninger. Fremadrettet kan vi ikke gøre det alene”, siger Søren Toft.

I 2019 planlægger Maersk at indlede en åben og samarbejdende dialog med alle mulige parter for at tackle et af de vigtigste spørgsmål i verden, klimaændringerne.

Kilde: Maersk


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Ny maritim samarbejdsaftale med Indien
- Maersk: Vi er ikke længere et shippingfirma
- Fortsat brand om bord på containerskib
- Ny regnskabsstandard øger DFDS’ EBITDA
- Torm sælger fjerde ældre tanker
- Ocean Alliance forlænger samarbejde
- Domstol afviser NuStar's OW- krav
- Biltransportskib rammer sluse i Emden
- Danish Maritime Fair indgår nyt samarbejde
- 2M skifter Felixstowe ud med Liverpool
- Tørlastskib grundstødt i Øresund
- Bonderup stopper som CEO i XO Shipping


Dagens mest læste

- Maersk: Vi er ikke længere et shippingfirma
- Dimission på Aarhus Maskinmesterskole
- Ny maritim samarbejdsaftale med Indien


Ugens mest læste

- Sea Shepherd-skib angribes af fiskere
- Magnetisk pol driller skibsnavigation
- Fra nat til dag på få sekunder
- Kollision sender rørlægger næsten under vand
- International flåde indtager København
- Havareret kutter drevet i land på Fanø
- Maersk Line tager levering af Vilnia Maersk
- Maersk: Vi er ikke længere et shippingfirma
- Maersk Honam genopbygges hos HHI
- Ekspolderet tanker undersøges af dykkere
Klik venligst