danskerederier.gif

Sea Shepherd skrotter Steve Irwin

Sea Shepherd skrotter Steve Irwin

Onsdag 5. december 2018 kl: 11:46


Sea Shepherds flagskib M/Y Steve Irwin bliver nu sendt til ophugning. Fartøjet udførte ni kampagner i Antarktis i forsøget på at forhindre den japanske hvalfangerflåde i at dræbe hvaler i Sydhavets hvalreservat. Ifølge Sea Shepherd har Steve Irwin været med til at redde over 6.000 hvaler.

”Den 7. december 2007 søsatte Teri Irwin og jeg M/V Steve Irwin, et fartøj, der skulle blive vores flagskib i det næste årti. Det har været en ære at have været kaptajn på dette fartøj under så mange kampagner. De dyerliv, vi har sparet, og den forskel, vi har gjort med dette fartøj, har været fantastisk”, siger Sea Shepherds grundlægger, kaptajn Paul Watson.

Fartøjet gennemførte også kampagner for at beskytte grindehvaler i Færøerne, blåfinnet tun i Middelhavet, pukkelhvaler ud for Australiens Kimberley-kyst, protester mod olie- og gasefterforskning i Great Australian Bight, kulforsendelser gennem Great Barrier Reef, forsøgte at stoppe ulovligt kinesisk drivgarnsfiskeri i det sydlige indiske ocean og illegalt fiskeri af savfisk i Sydhavet.

”Vi har sejlet skibet gennem forfærdelige storme og ismasser. Efter 11 år har vores ingeniører konstateret, at Steve Irwin ikke længere er sikker at bruge på havet. Det er simpelthen ikke værd at risikere vore besætningsmedlemmers liv.

På trods af de mange risici, vi har taget i løbet af årene, har vi lært, hvornår vi skal beholde et skib, og hvornår vi skal pensionere det, og det er desværre tid til at lade Steve Irwin træde tilbage. Skroget er arret og beskadiget”, siger Paul Watson.

Før Sea Shepherd erhvervede Steve Irwin var fartøjet et skotsk fiskeripatruljeskib bygget i 1975. Sea Shepherd havde håbet på at gøre skibet til et maritimt museum eller et dykkersted. Det er imidlertid ikke muligt. Skibet forlod derfor Australien for sidste gang i mandags på vej mod et ophugningsværft i Kina som er godkendt i henhold til Hong Kong-konventionen.

Redaktionen


-

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Fregat skal ikke løftes helt op af vandet
- Græsk sømandskab når det er bedst
- Nepal etablerer eget skibsregister
- Danmark på vej mod nye krydstogtrekorder
- Australien bygger ubåde for 250 mia. kr.
- Frømænd og jægersoldater går sammen
- Verdens ældste sejlførende tankskib sælges
- Fiskere drev i 16 timer efter brand på kutter
- 156 gigantiske møllevinger på et enkelt skib
- Nyt angreb på Sea Shepherd
- 2.275 migranter døde i Middelhavet 2018
- Danske roere først i mål over Atlanten


Dagens mest læste

- Fregat skal ikke løftes helt op af vandet
- Salomon Trader erklæres ’total loss’
- Skou: Det er ikke godt nok
- Analytikere skuffet over Mærsk regnskab
- Nye havnestrejker på vej i Sverige


Ugens mest læste

- Græsk sømandskab når det er bedst
- 15 sårede på dansk CTV ved Rügen
- Spansk krigsskib provokerer ved Gibraltar
- Fragtskib kolliderer med færge
- Maersk skaber problemer på New Zealand
- Norsk fregat klar til at blive hævet
- Fregat-værft varsles om muligt sagsanlæg
- Maersk Honam sektion på vej til HHI
- Maersk fik samlet overskud på 20 mia. kr.
- Reparation af Olga Maersk trækker ud
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst