Klik venligst
danskerederier.gif
De mest læste historier i 2018

Den uforståelige norske fregatulykke

Den uforståelige norske fregatulykke

Mandag 31. december 2018 kl: 10:00


Den artikel der trak flest læsere på Maritime Danmark i 2018, blev lagt på nettet den 11. november, tre dage efter kollisionen mellem den norske fregat Helge Ingstad og tankskibet Sola. Artiklen indeholdt dele af radiokommunikationen op til den fatale kollision. Læs eller genlæs artiklen herunder:

Kraftige advarsler til fregat inden kollision

Den norske fregat KNM Helge Ingstad fik kraftige advarsler fra tankskibet Sola om at ændre kurs, inden de to skibe kolliderede. Det viser lydoptagelser som den norske avis vg.no er kommet i besiddelse af. Hør radiotrafikken og se radarbillederne herunder

”Helge Ingstad - drej!”. Så tydelig var beskeden fra tankskibet til fregatten, kort før de to skibe stødte sammen med stor kraft.

Lydsporet tegner et billede af manglende reaktion fra såvel fregatten som trafikovervågningen Fedje VTS, men det skal understreges at dokumentationen kan være ufuldstændig, og at den ikke er officielt bekræftet,

Tankskibet Sola havde 625 000 tønder råolie om bord, hvilket kunne have skabt en gigantisk oliekatastrofe hvis olien var strømmet ud i havet. Til sammenligning løb der mellem 257.000 og 750.000 tønder olie ud fra tankskibet Exxon Valdez ved den canadiske kyst i 1989 – en af de største oliekatastrofer nogensinde.

Dertil kommer at fregatten KNM Helge Ingstad har 385.000 liter marinediesel om bord.

De mange liter brændstof skal pumpes ud af fregattens tanke og sammen med store mængder ammunition og missiler fjernes, inden bjærgningen af fregatten kan påbegyndes.

Fregatten er nu sikret med kraftige wirer der er forankret i klipperne, og risikoen for at fregatten kan glide ud på dybt vand og synke, vurderes nu som meget lille.

Redaktionen



Kilde: VG.no


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Nyt forsøg på at få bygget Titanic II
- Danmark overlader kommando til USA
- Forsinket USCG-løn måske på vej
- Menneskelig fejl bag meget omtalt kollision
- Bjærgning af fregat udsat igen-igen
- Når mænd får nok af hinanden
- 71-årig vil krydse Atlanterhavet i en tønde
- Den uforståelige norske fregatulykke
- Nybygget containerskib kolliderer med kaj
- Hurtigfærge til Samsø lukker og slukker
- Stop ! Stop !! STOP !!!
- Rusland tester langtrækkende atom-torpedo


Dagens mest læste

- Hornsnes overtager 60% af Hirtshals Yard
- Tre blindpassagerer på containerskib
- Hamburg Süd sælger bulkerafdeling
- Eimskip ændrer organisation og sejlplaner
- Millioninvestering i trivsel på Oslo-bådene


Ugens mest læste

- Maersk: Vi er ikke længere et shippingfirma
- Nyt forsøg på at få bygget Titanic II
- Ups, der røg et anker ..
- Maersk Honam genopbygges hos HHI
- Biltransportskib rammer sluse i Emden
- Stor kontrakt til Peter Madsen Rederi
- Fortsat brand om bord på containerskib
- Esvagt redder to fra brand i Nordsøen
- Tørlastskib grundstødt i Øresund
- Maersk Line indfører stikprøver efter brand
Klik venligst