Klik venligst
danskerederier.gif

2.275 migranter døde i Middelhavet 2018

2.275 migranter døde i Middelhavet 2018

Fredag 1. februar 2019 kl: 13:00


Ifølge rapporten fra FN's Højkommissær for Flygtninge døde eller savnes cirka 2.275, der krydsede Middelhavet i 2018, trods stort fald i antallet, der nåede de europæiske kyster. I alt ankom 139.300 flygtninge og indvandrere til Europa, det laveste tal i fem år, ifølge rapporten.

”At redde liv på havet er ikke et valg, heller ikke et spørgsmål om politik, men en mangeårig tradition. Vi kan sætte en stopper for disse tragedier ved at have mod og vision til at se længere end til den næste båd og vedtage en langsigtet plan baseret på regionalt samarbejde, der sætter menneskers liv og værdighed i centrum”, siger Filippo Grandi, FN’s højkommissær for flygtninge.

Rapporten beskriver, hvordan nogle af de europæiske staters skift i politik betød mange tilfælde, hvor adskillige mennesker blev efterladt til havs i dagevis og ventede på tilladelse til at komme i land. NGO-både og deres besætninger blev begrænset i deres eftersøgnings- og redningsoperationer.

På ruter fra Libyen til Europa omkom én person til søs for hver 14, der ankom til Europa, en stor stigning i forhold til 2017. Tusindvis andre blev sendt tilbage til Libyen, hvor de blev udsat for rystende forhold i interneringscentre.

For første gang i de seneste år blev Spanien det primære modtagelsesland i Europa, da cirka 8.000 ankom til lands, gennem enklaverne i Ceuta og Melilla i Nordafrika, og yderligere 54.800 mennesker havde held til at krydse det farlige vestlige Middelhav. Som følge heraf steg antallet af omkomne i det vestlige Middelhavet fra 202 i 2017 til 777 i 2018.

Omkring 23.400 flygtninge og indvandrere ankom til Italien i 2018, cirka en femtedel i forhold til året før. Grækenland modtog cirka 32.500 i forhold til 30.000 i 2017, men oplevede næsten en tredobling i antallet af personer, der ankom via land over grænsen fra Tyrkiet.

Cypern modtog flere både, der transporterede syriske flygtninge fra Libanon, mens Storbritannien var vidne til et lille antal, der krydsede over Kanalen fra Frankrig mod slutningen af året.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Så er dronen i gang med at sniffe svovl
- Spansk patrulje befrier kapret skib
- Redningsaktionen bliver helt elektrisk
- Søfolk efterlades i stigende omfang
- Spectrum of the Seas leveret til ejeren
- Særudstilling: Marinemaler Chr. B. Olsen
- Beha-familien sætter kurs mod nord
- Trist afslutning for et ikonisk skib
- Dannebrog fra kaj med særlig opgave
- Stormomsust krydstogtskib til Fredericia
- Når det hele bare spiller...
- Måske et af verdens farligste jobs


Dagens mest læste

- Alle norske offshore supply skibe i arbejde
- Royal Arctic Line får grønt lys til samarbejde
- Første fotos: Color Hybrid på vandet


Ugens mest læste

- Tyrkisk flydedok brækket i to dele
- Beha-familien sætter kurs mod nord
- Gigant rederi risikerer “katastrofe”
- Krigsskib i karantæne på havet i månedsvis
- Spansk patrulje befrier kapret skib
- Thrustere til verdens største krydstogtskibe
- Mærsk-familien tjente og tabte milliarder
- Tragedie: To børn også fundet druknet
- Svitzer-mandskab vil ikke arbejde gratis
- Nyt dansk rederi modtager første skib
Klik venligst
Klik venligst