Klik venligst
danskerederier.gif

Lille tilbagegang for Hanstholm Havn

Lille tilbagegang for Hanstholm Havn

Onsdag 20. marts 2019 kl: 09:14


Bruttofortjenesten blev på 25,5 millioner kroner, mens resultatet før afskrivninger endte på 8,5 millioner kroner. Det er en lille tilbagegang sammenlignet med 2017, hvor resultatet før afskrivninger lå på 9,8 millioner kroner.

Tilbagegangen skyldes først og fremmest en kvoteregulering inden for tobisfiskeriet samt øget reparation og vedligehold af de eksisterende havneanlæg:

”2018 har været et begivenhedsrigt år, hvor havneudvidelsen har rundet sit første år og opbygget en tydelig kontur af den største investering i havnens historie siden dens indvielse i 1967”, siger bestyrelsesformand Martin Vestergaard.

”Parallelt med det omfattende udvidelsesarbejde har vi fokuseret på at opgradere havnens eksisterende anlæg, så vi i 2020 kan åbne Hanstholm Havn i en fremtidssikret version 2.0”.

Antallet af landinger af konsumfisk i Hanstholm Havn er fra 2017 til 2018 steget med 20 procent til i alt 10.949, mens værdien i 2018 nåede op på 685 millioner kroner. Det svarer til en fremgang på 2 millioner kroner sammenlignet med 2017 til trods for en mindre tilbagegang i de samlede mængder. Dertil kommer konsumfisk tilført med lastbil for håndtering via havnens køleauktionsfaciliteter til en værdi af 80 millioner kroner.

Industrifiskeriet har haft en tilbagegang fra 204.756 tons i 2017 til 140.661 tons i 2018, hvilket skyldes en kvoteregulering, som har til formål at sikre den rette bestand af arten tobis. Priserne har imidlertid været modsvarende høje og udgør godt 235 millioner kroner, blot 5 millioner lavere end i 2017. Endelig har der i 2018 været en rejefangst på 171 tons til en værdi af 6,5 millioner kroner.

Den samlede værdi af fisk og skaldyr landet, håndteret og solgt på Hanstholm Havn i 2018 ender derfor på 1,02 milliarder kroner, hvormed havnen fastholder sin position som landets førende konsumfiskerihavn målt på værdi:

”Vi kan med glæde konstatere, at havnens kerneforretning, fiskeriet, igen har passeret milliardgrænsen, og vi ser frem til at modtage en fortsat stigende mængde fisk. Her vil havneudvidelsen bidrage til at fremtidssikre Hanstholm Havns konkurrencedygtige position som attraktiv landingshavn”, siger bestyrelsesformand Martin Vestergaard.

Når den nye havn tages i brug, vil Hanstholm Havn have bedre besejlingsforhold, et nyt bassin og 165.000 kvadratmeter ekstra baglandsareal, som tilsammen skaber de optimale rammer for modtagelse af såvel større skibe som etablering af virksomheder og håndtering af gods.

Som følge af øget efterspørgsel på ledige arealer allerede inden færdiggørelsen af de nye arealer, har havnen i 2018 desuden klargjort yderligere 39.000 kvadratmeter eksisterende havneareal for virksomhedsetablering.

Mængden af gods håndteret i Hanstholm Havn er kontinuerligt steget for 5. år i træk. Fratrukket materialer tilført havnebyggeriet, er der i 2018 håndteret 314.675 tons gods på havnen, hvilket svarer til en stigning på 15 procent sammenlignet med 2017. Fremgangen afspejler sig her særligt i mængden af sten, sand og grus samt vindmølledele og fiskemel.

Hanstholm Havn har i 2018 arbejdet målrettet med at søsætte en række initiativer, som parallelt med havneudvidelsen skal forberede åbningen af den nye havn og dermed kickstarte målsætningen om at blive Europas førende konsumfiskerihavn. I november 2018 besluttede havnens bestyrelse derfor at udbygge og optimere havnens køleauktionsfaciliteter for et tocifret millionbeløb med projektstart i april 2019:

”Projektet skal bidrage til at fremtidssikre havnen set i forhold til en samlet optimering af værdikæden for fiskeriet”, siger bestyrelsesformand Martin Vestergaard.

”Med havneudvidelsen forbedres havnens anløbs- og lossefaciliteter med øget vanddybde, nyt bassin og nye kajanlæg, og med en opgradering af havnens køleauktionsfaciliteterne styrker vi samtidig forholdene for de videre led med salg og eksport af konsumfisk i en ubrudt kølekæde”.

Kilde: Hanstholm Havn


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Svitzer-mandskab vil ikke arbejde gratis
- CMP Malmø bliver havn for Containerships
- Isen smelter:Ny containerterminal på Island
- Afgift skal formindske skrald i havet
- Svenskerne kommer hurtigere til Shanghai
- Fokus på blockchain-potentiale i blå sektor
- Tilbagegang for Associated Danish Ports
- Faldende overskud i Lindø Port of Odense
- Global opvarmning skaber ny islandsk havn
- Havnechef første professor i havneudvikling
- Krydstogtskibe på vej til Hanstholm
- Østersøen hitter blandt krydstogtgæster


Dagens mest læste

- Rekordstort skib gennem Panamakanalen
- Flydende raketplatform taber løfteraket
- Svitzer udvider aktiviteterne i Brasilien


Ugens mest læste

- Skib tæt på at kæntre pga dårlig lastning
- Gigant rederi risikerer “katastrofe”
- Spansk patrulje befrier kapret skib
- Svitzer-mandskab vil ikke arbejde gratis
- Nyt dansk rederi modtager første skib
- Nigeria tager sikkerhedsvagter til fange
- Alle norske offshore supply skibe i arbejde
- Første fotos: Color Hybrid på vandet
- Kina tager ny laser-kanon i brug
- Redningsaktionen bliver helt elektrisk
Klik venligst
Klik venligst