Maritim forskning savner offentlige midler
Maritim forskning står ikke øverst på listen, når der uddeles offentlige midler. Tværtimod, viser en ny rapport fra DAMVAD Analytics. Danske Rederier frygter, at det kan få konsekvenser for branchen, hvis Regeringen ikke begynder at prioritere den maritime forskning.
Rapporten viser, at den maritime forskning i 2017 modtog 1,5 pct. af den samlede offentlige forskningsstøtte - og det er alt for lidt, mener Danske Rederier.
”Vi har ambitiøse mål på både miljø- og klimaområdet, men vi mangler løsninger for at nå dem. Samtidig skal vi finde veje til at udnytte mulighederne i den øgede digitalisering af søfarten. Der er brug for forskning, hvis det skal lykkes”, siger Asbjørn Overgaard Christiansen, fungerende direktør i Danske Rederier.
Han henviser eksempelvis til, at dansk søfart skal have nedbragt CO2 udledningen med 50 pct. senest i 2050, hvilket ikke kan ske med eksisterende teknologi.
Der blev i 2017 investeret 2,12 mia. på maritim forskning og udvikling. Heraf kom 1,87 mia. kr. fra virksomheder og private fonde, mens 254 mio. kom fra offentlige midler. ”Der er behov for en dedikeret og ambitiøs indsats herunder flere offentlige midler, hvis Danmark forsat skal være en af verdens førende søfartsnationer”, siger han, og peger på, at de udenlandske konkurrenter arbejder målrettet på at øge tempoet i den maritime forskning.
Danske Rederier peger på, at norsk maritim forskning modtog dobbelt så mange offentlige kroner, som dansk maritim forskning.
Kilde: Danske Rederier