Redningsaktionen bliver helt elektrisk
Det er en af de investeringer, som ingen redere nogensinde ønsker kommer i anvendelse. Men skulle det ske, er det her nu også muligt at tænke på klimaet - og omkostningerne til vedligeholdelse.
Det er ikke verdens første fritfalds-redningsbåd. Men det er hollandske Verhoef´s første af slagsen, der drives frem elektrisk. Og det er helt nyt.
Den nye aluminiumsbåd har plads til 32 passagerer og drives frem af en 50 kw stærk elmotor fra virksomheden Torqeedo og får strøm fra tre 30,5 kWh store batterier. Det skulle give kraft nok til 30 minutters sejlads for fuld kraft efterfulgt af 10 timers sejlads for halv kraft.
En væsentlig motivation for skiftet til eldrift er at reducere de høje omkostninger til vedligeholdelse af dieselmotorer i redningsbåde, der jo heldigvis sjældent kommer i drift.
Verhoef estimerer, at omkostningerne til vedligeholdelse kan reduceres med mellem 90 og 95 pct. ved brug af elmotor i stedet for diesel.
“Dette er, hvad industrien har ventet på for at reducere driftsomkostninger og CO2 udledninger,” udtaler Martin Verhoef, CEO i værftet af samme navn.
Og den første elektriske redningsbåd er afsat og vil blive installeret på en offshoreplatform i det nye Walhall Falk West oliefelt i Norge.
Se video om den nye eldrevne redningsbåd her.
Kilde: Torqeedo