Kinesisk genbrug rammer shipping
Verdens største producent af stål går nye veje. Det gavner klimaet, men kan ramme de store bulkrederier. Kina er nemlig i stadigt stigende omfang begyndt at genbruge skråtmetal i den stadig voksende produktion af stål.
Genbruget af gammelt jern i stålproduktionen er et eksempel på, hvordan “cirkel-økonomien” på den ene side gavner miljøet, men på den anden side kan reducere skibstransporten globalt.
Helt konkret faldt Kinas import af jernmalm med 5,3 pct. i de første to måneder af 2019, mens stålproduktionen steg med hele 9,2 pct.
Faldet udgør 10,3 mio. tons.
“Det 10,3 mio. tons store fald i den kinesiske import af jernmalm svarer til 57 capesize ladninger færre alene i de første to måneder af 2019. Hvis det er det billede, vi vil se for hele året, går vi en hård tid i møde,” siger chefanalytiker Peter Sand, BIMCO.
Han peger på, at tørlastsektoren i to årtier har stolet på, at væksten i den kinesiske stålproduktion løbende kunne stimulere søtransport af højkvalitets jernmalm fra Australien og Brasilien. “Den trend er nu væk og de capesize-skibe, der opererer på spotmarkedet mærker smerten. Vækst i volumener er væk og jernmalm bliver i stadigt stigende omfang transporteret på langtidskontrakter,” siger han.
Peter Sand fremhæver det øgede genbrug af skrottet stål som et meget illustrativt eksempel på den potentielt negative påvirkning, som cirkulær økonomi kan få på shipping.