Katastrofal konstruktionsfejl årsag til forlis
Det har taget 750 dage, men i påsken kom den længere ventede rapport om årsagen til den ombyggede VLOC Stella Daisy´s forlis i Sydatlanten den 31. marts 2017, der kostede 22 af de 24 besætningsmedlemmer livet.
Rapporten, der er udarbejdet af Marshall Øerne, der var flagstat for skibet, peger på, at det højst sandsynligt var “strukturelle svagheder i skibets skrog”, der var årsag til forliset, hvor blot to besætningsmedlemmer overlevede.
Stella Daisy var oprindelig konstrueret som et enkelt-skroget VLCC, men blev som en lang række andre tilsvarende skibe ombygget til transport af jernmalm i 0-erne. Der sejler fortsat mere end 50 af den type ombyggede skibe og det er en af årsagerne til, at industrien har set frem til rapporten om årsagen til forliset.
Rapporten peger på, at de strukturelle fejl formentlig skyldes kombination af en række faktorer. “Styrken i skibets opbygning er blevet kompromitteret over tid på grund af materiale træthed, korrosion, uidentificerede strukturelle defekter, mange losninger og de kræfter, der påvirkede skibet i den hårde sø, inden det gik ned,” hedder det blandet andet.
Marshall Øernes rapport indeholder også en kritik af Korean Register, de var skibets klasseselskab, for ikke at have gået grundigt nok til værks i undersøgelserne af skibets kontruktion. Stella Daisy blev bygget i 1993 og var således allerede et gammelt skib, da det blev konverteret til en VLOC i 2008.
Her kritiseres HR for ved deres godkendelse af ombygningen ikke at have taget hensyn til, at skibet oprindelig var bygget i 1993 og således set bort fra, at dele af skroget kunne være udsat for metaltræthed.
Det Polaris-ejede malmtransportskib var på vej fra Brasilien til Kina med en last af jernmalm, da der ifølge de to overlevende opstod revner i skroget, så skibet hurtigt indtog vand, fik slagside og sank.
Skibet blev lokaliseret i februar i år efter en ti dage lang eftersøgning. Det lå på 3.461 meteres dybde ca. 1.800 sømil stik vest for Cape Town i Sydafrika.
Kilde: TradeWinds.