Klik venligst
danskerederier.gif

Svovlregler kan give gamle VLCC´ere nyt liv

Svovlregler kan give gamle VLCC´ere nyt liv
Arkivfoto.

Onsdag 15. maj 2019 kl: 09:57


Asiatiske bunkerfirmaers efterspørgsel på lagerkapacitet både til lands og til vands op til indførelsen af det nye svovlregulativ har forlænget livet for mange ældre VLCC´ere. Omkring 15 af disse skibe, bygget i starten af nullerne er blev handlet i de sidste ti måneder.

Der er behov for ny kapacitet, når lagrene af skibsbrændstof med lavt svovlindhold (LSFO - Low Sulphur Fuel Oil) skal fyldes op frem mod indførelsen af de nye regler 1. januar. De eksisterende lagre i i f.eks. Singapore er nemlig fortsat fyldt med det hidtil mest benyttede brændstof med højt svovlindhold (HSFO - High Sulphur Fuel Oil).

Og det har siden nytår tid skærpet interessen for de ellers tæt på udtjente store råolietankskibe, der blev bygget omkring årtusindskiftet.
Ud af de 15 skibe fra denne periode, der er blevet solgt i de seneste 10 måneder, er mindst 40 pct. af dem blevet solgt til bunkerleverandører i Asien, skriver TradeWinds.

Så i stedet for at skrotning, kan ejerne af de ældre skibe nu se frem til at sælge dem til en højere pris på grund af efterspørgslen på lagerkapacitet.
“Det er fantastiske nyheder for ejerne af skibe ældre end femten år - og specielt for dem, der ligger inde med velholdte eksemplarer af god kvalitet,” siger Fotios Katsoulas, der er chefanalytiker på området i IHS Markit.

De seneste handler med skibe af denne type peger på, at prisen kan ligge omkring 21 mio. dollar pr. skib - eller omkring fire mio. dollar mere, end en ophugger vil tilbyde, oplyser han.

Kilde: TradeWinds


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Fregatforlis anrettede begrænset miljøskade
- MSC-containerskib tilbage på ret køl
- Teekay LNG Partners vender rødt til sort
- Skou: Handelskrig kan koste 1 pct-point
- Nyt lys over tragisk ulykke på Maersk-skib
- DFDS skifter ud i toppen
- Regnskabet sender Maersk-aktien ned
- Maersk vil tilbagekøbe aktier for 10 mia. kr
- Maersk: "Vi har fået en god start på 2019"
- Hurtigruten vil sejle på fiskeaffald
- Torm-chef ny formand for Danske Rederier
- Ni år gammelt containerskib skrottes


Dagens mest læste

- Krængende MSC-containerskib evakueret
- Det kunne være gået gruelig galt …
- MSC-containerskib tilbage på ret køl
- Skou: Handelskrig kan koste 1 pct-point
- Teekay LNG Partners vender rødt til sort


Ugens mest læste

- 2. officer falder overbord fra Maersk-skib
- Ni år gammelt containerskib skrottes
- Povl Anker skal males i 1978-farver
- Fejlskøn og kursændring skyld i kæntring
- Undervandsdroner kan have placeret miner
- Ny hurtigrute på vej i ø-havet
- Nyt lys over tragisk ulykke på Maersk-skib
- Vraget af det sidste slaveskib fundet
- Incat bygger verdens største alu-katamaran
- Kedelbygning sprængt på Aabenraa havn
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst