danskerederier.gif

Lukning af fabrik dyr for Maersk Container

Lukning af fabrik dyr for Maersk Container
Maersk Container Industry afskrev ogdt en mia. kr. i forbindelse med lukningen af fabrikken i Chile.

Onsdag 15. maj 2019 kl: 13:58


Maersk Container Industry A/S kom ud af 2018 med et underskud på knap 1 mia. kr. primært drevet af nedskrivninger i forbindelse med lukningen af selskabets fabrik i Chile. Selskabet forventer øget efterspørgsel på kølecontainere, men forudser, at priserne fortsat vil være under pres.

Konsolideringen af selskabets produktion på fabrikken i Kina og den deraf følgende lukning af den blot tre år gamle containerfabrik i San Antonio, Chile, kom til at koste dyrt.
“Nettoresultatet for MCI faldt til -929 mio. kr. i 2018 sammenlignet med 105 mio. kr. i 2017 og var i betydelig grad på virket af nedskrivningen på investeringen i fabrikken i San Antonio, Chile. Nettoresultatet før nedskrivningen blev på 99 mio. kr.,” skriver selskabet.

Markedssituationen i 2018 betød, at rentabiliteten på almindelige containere var under hårdt pres og betydeligt under niveauet for 2017. Det blev dog opvejet af højere fortjeneste på kølecontainere og services til kølecontainere, skriver selskabet og fastslår, at resultatet for den fortsættende del af produktionen var “på linje med forventningerne”.

Selskabet forventer, at markedet for kølecontainere vil fortsætte med at stige i takt med den globale efterspørgsel på friske produkter. Men trods de postive udsigter for efterspørgslen er det forventningen, at prisen på kølecontainere vil være under pres igennem 2019 på grund af større produktionskapacitet. Udbuddet er generelt større end efterspørgslen på markedet. Og det forventer MCI fortsat vil være tilfældet i den nære fremtid, skriver selskabet.

“Maersk Container Industry forventer et resultat i 2019 på det samme niveau som i 2018 for den fortsættende del af forretningen” omkring 150 mio. kr.

Kilde: Maersk Container Industry


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Viking sikrer stor ordre til HydroPen
- Roxtec og Solar indgår nyt samarbejde
- Nu mærker oliemarkedet de nye svovlregler
- Praktikpladspris til maritim lærlingeordning
- Fusion kan skabe gigantværft i Kina
- MAN´s dual-fuel har rundet 500.000 timer
- Danske Maritime roser rød aftale
- Sydkoreansk værft på vej mod konkurs
- ReFlow Maritime vinder SDG Tech Award
- Norge vil sætte værftsarbejdere i centrum
- Neptune Lines køber scrubbere i Nordjylland
- Hvide Sande Shipyard udvider med ny hal


Dagens mest læste

- Ti af verdens største skibe
- Panamansk tankskib bugseret ind til Iran
- Maersk Rosyth retur til Maersk Tankers
- Normann Atlantic har endelig forladt Bari
- Viking sikrer stor ordre til HydroPen


Ugens mest læste

- Verdens største kranskib på jomfrusejlads
- Containerskib vælter kran i Indonesien
- Ellen har brændt endnu en motor af
- Nyt norsk forskningsskib måtte vende om
- Blue Star Line er gået konkurs
- Storbritannien sender krigsskib til Hormuz
- Ti af verdens største skibe
- Carnival Vista om bord på BOKA Vanguard
- Forstå det store Silkevejs-projekt på 6 min
- Russiske flådefartøjer i dansk farvand
Klik venligst
Klik venligst