Klik venligst
danskerederier.gif

Frontline løfter sig på højere rater

Frontline løfter sig på højere rater

Torsdag 16. maj 2019 kl: 13:55


Det John Frederiksen kontrollerede tankskibsrederi, Frontline, kom godt ind i 2019 ridende på de højere rater på markedet. Det viser rederiets 1. kvartals regnskab. Nettoindtjeningen blev vendt fra et underskud på 13,6 mio. dollar i 1. kvartal i fjor til et overskud på 40 mio. dollar i 1. kvartal i år.

Også omsætningen i rederiet fik et gevaldigt løft fra 170 mio. dollar til 238 mio. dollar i 1. kvartal i år på baggrund af stigninger i raterne på såvel VLCC´ere, suezmax-skibe og aframax-skibe.

De gennemsnitlige daglige rater lå i årets første tre måneder på henholdsvis 35.700 dollar, 28.200 dollar og 24.000 dollar. Det skal ses i forhold til rater i samme periode i fjor på 28.400 dollar/dag, 17.300 dollar/dag og 14.900 dollar/dag.

Selskabet estimerer gennemsnitlige rater på 34.800 dollar/dag for 63 pct. af de VLCC-dage, der allerede er på kontrakt.

“Efter en stærk start på året er markedet for råolietankskibe svækket betydeligt i de sidste måneder på grund af øget vedligeholdelse på raffinaderierne, fald i olie-udbuddet og leveringen af en række nybygninger,” udtaler Frontlines CEO, Robert Hvide Macleod i kvartalsmeddelelsen.
Han forventer dog en forbedret markedssituation i anden halvdel af året på grund af en normaliseret kapacitet på raffinaderierne og forøgede oliemængder.

“Analytikere på markedet forventer ikke mindst, at indførelsen af IMO 2020-regulativet (der kræver olie med lavere svovlindhold, red.) vil øge de nødvendige leverancer af råolie for at kunne imødekomme den nye efterspørgsel på brændstof med lavt svovlindhold, tilføjer han.

Der bliver i løbet af året fortsat leveret nye tankskibe, hvilket i princippet øger kapaciteten. Men Frontlines optimisme i forhold til udviklingen på markedet i anden halvdel af 2019 skyldes bl.a., at den effektive kapacitet forventes at falde på grund af skibe, der tages ud af service for at få installeret scrubbere, ballastvandsystemer eller for at rense skibenes brændstoftanke, så de er klar til det nye mindre svovlholdige brændstof.

Kilde: TradeWinds & Frontline.
.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Fregatforlis anrettede begrænset miljøskade
- MSC-containerskib tilbage på ret køl
- Teekay LNG Partners vender rødt til sort
- Skou: Handelskrig kan koste 1 pct-point
- Nyt lys over tragisk ulykke på Maersk-skib
- DFDS skifter ud i toppen
- Regnskabet sender Maersk-aktien ned
- Maersk vil tilbagekøbe aktier for 10 mia. kr
- Maersk: "Vi har fået en god start på 2019"
- Hurtigruten vil sejle på fiskeaffald
- Torm-chef ny formand for Danske Rederier
- Ni år gammelt containerskib skrottes


Dagens mest læste

- Krængende MSC-containerskib evakueret
- Det kunne være gået gruelig galt …
- MSC-containerskib tilbage på ret køl
- Skou: Handelskrig kan koste 1 pct-point
- Teekay LNG Partners vender rødt til sort


Ugens mest læste

- 2. officer falder overbord fra Maersk-skib
- Ni år gammelt containerskib skrottes
- Povl Anker skal males i 1978-farver
- Fejlskøn og kursændring skyld i kæntring
- Undervandsdroner kan have placeret miner
- Ny hurtigrute på vej i ø-havet
- Nyt lys over tragisk ulykke på Maersk-skib
- Vraget af det sidste slaveskib fundet
- Incat bygger verdens største alu-katamaran
- Kedelbygning sprængt på Aabenraa havn
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst