Klik venligst
danskerederier.gif

Frontline løfter sig på højere rater

Frontline løfter sig på højere rater

Torsdag 16. maj 2019 kl: 13:55


Det John Frederiksen kontrollerede tankskibsrederi, Frontline, kom godt ind i 2019 ridende på de højere rater på markedet. Det viser rederiets 1. kvartals regnskab. Nettoindtjeningen blev vendt fra et underskud på 13,6 mio. dollar i 1. kvartal i fjor til et overskud på 40 mio. dollar i 1. kvartal i år.

Også omsætningen i rederiet fik et gevaldigt løft fra 170 mio. dollar til 238 mio. dollar i 1. kvartal i år på baggrund af stigninger i raterne på såvel VLCC´ere, suezmax-skibe og aframax-skibe.

De gennemsnitlige daglige rater lå i årets første tre måneder på henholdsvis 35.700 dollar, 28.200 dollar og 24.000 dollar. Det skal ses i forhold til rater i samme periode i fjor på 28.400 dollar/dag, 17.300 dollar/dag og 14.900 dollar/dag.

Selskabet estimerer gennemsnitlige rater på 34.800 dollar/dag for 63 pct. af de VLCC-dage, der allerede er på kontrakt.

“Efter en stærk start på året er markedet for råolietankskibe svækket betydeligt i de sidste måneder på grund af øget vedligeholdelse på raffinaderierne, fald i olie-udbuddet og leveringen af en række nybygninger,” udtaler Frontlines CEO, Robert Hvide Macleod i kvartalsmeddelelsen.
Han forventer dog en forbedret markedssituation i anden halvdel af året på grund af en normaliseret kapacitet på raffinaderierne og forøgede oliemængder.

“Analytikere på markedet forventer ikke mindst, at indførelsen af IMO 2020-regulativet (der kræver olie med lavere svovlindhold, red.) vil øge de nødvendige leverancer af råolie for at kunne imødekomme den nye efterspørgsel på brændstof med lavt svovlindhold, tilføjer han.

Der bliver i løbet af året fortsat leveret nye tankskibe, hvilket i princippet øger kapaciteten. Men Frontlines optimisme i forhold til udviklingen på markedet i anden halvdel af 2019 skyldes bl.a., at den effektive kapacitet forventes at falde på grund af skibe, der tages ud af service for at få installeret scrubbere, ballastvandsystemer eller for at rense skibenes brændstoftanke, så de er klar til det nye mindre svovlholdige brændstof.

Kilde: TradeWinds & Frontline.
.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Billedgalleri: Horns Rev 3 indviet
- Trump får shippingaktier til at rasle ned
- DFDS gør sig nu klar til en hård Brexit
- Australien med i amerikansk ledet styrke
- Risiko for nye angreb ved Hormuzstrædet
- Stena Impero frigives om få dage
- John Frederiksen i ny milliard handel
- Stena Bulk-chef i møde med iransk minister
- Iransk tankskib på Middelhavet i knibe
- DSV er nu mere værd end Maersk
- Iran udvider sine trusler mod skibstrafikken
- Indonesien i kovending om svovlregler


Dagens mest læste

- DFDS gør sig nu klar til en hård Brexit
- Trump får shippingaktier til at rasle ned
- Billedgalleri: Horns Rev 3 indviet


Ugens mest læste

- Stort krydstogtskib forlader tysk værftshal
- 400 evakueret efter grundstødning
- USA advarer - tankskib slukker for AIS
- Iransk tankskib på Middelhavet i knibe
- Verdens største kran ankommer til Esbjerg
- Elbe nr. 5 skal repareres i Hvide Sande
- Molslinjen måtte opgive anløb pga blæst
- Så kan brandene bare komme an
- Whisky-færge skal redde eksporten
- Grønlandske havne oplagte som US-baser
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst