Klik venligst
danskerederier.gif

Banker på vej med klimakrav til rederier

Banker på vej med klimakrav til rederier
A.P. Møller - Maersk har sammen med en række storbanker været med til at udforme de nye klima-kriterier for udlån til shippingindustrien.

Tirsdag 18. juni 2019 kl: 08:55


En sammenslutning af store banker, der repræsenterer udlån på omkring 100 mia. dollar, vil nu for første gang stille klimakrav til rederier, når de overvejer udlån. Blandt dem er Danske Bank, Nordea og Danmarks Skibskredit.

Bankerne har sammen med bl.a. A.P. Møller Maersk, Lloyd´s Register og andre ledende spillere i industrien opstillet en række kriterier under navnet “The Poseidon Principles”, der skal følges ved fremtidige udlån.

Målet er at understøtte IMO´s strategi vedrørende nedbringelse af skibsfartens udledning af drivhusgasser, der blev vedtaget i april 2018.

“Som banker erkender vi, at vores rolle i shippingindustrien gør det muligt for os at fremme anvarlig forvaltning af miljøet gennem hele den globale maritime værdikæde. Poseidon principperne vil ikke alene tjene vores institutioner i forhold til at forbedre den strategiske beslutningstagning, men vil også forme en bedre fremtid for shippingindustrien og vores samfund,” udtaler Michael Parker, der er chef for shipping og logistik i storbanken Citi og formand for Poseidon-udvalget.

Poseidon principperne skal medvirke til at industrien når målet om at reducere den årlige udledningen af drivhusgasser med mindst 50 pct. i 2050 i forhold til udledningen i 2008.

Principperne udgør et fælles fundament i forhold til kvantitativt at vurdere og oplyse om, hvorvidt finansieringsinstitutternes udlånsporteføljer er i overensstemmelse med de vedtagne klimamål. På den måde tjener de også som et vigtigt redskab til at håndtere kritiske investeringsrisici, hedder det i en pressemeddelelse fra Global Maritime Forum.

Principperne kan justeres i forhold til de fremtidige klima-krav, der måtte blive vedtaget.
Poseidon principperne har fra starten opnået tilslutning fra Citi, Societe Generale, DNB, ABN Amro, Amsterdam Trade Bank, Credit Agricole CIB, Danmarks Skibskredit, Danske Bank, DVB, ING og Nordea. Bankerne repræsenterer tilsammen omkring 20 pct. af den globale skibsfinansierings portefølje.

Principperne er udviklet af Citi, Societe Generale og DNB sammen emd A.P. Møller - Maersk, Cargill, Euronav, Lloyd´s Register og Watson Farley & Williams.

Kilde: Global Maritime Forum


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Malaysia forbyder brug af åbne scrubbere
- Maersk overvejer ny ledelsesstruktur
- Tina Revsbech skifter til canadiske Fednav
- MSC bekræfter ny dansk topchef
- Rusland tilbageleverer ukrainske krigsskibe
- Krydstogtskib får overhaling til 1,1 mia. kr.
- Stadil-selskab konkurs med 160 mio. i gæld
- DFDS tester nyt vindsystem fra Econowind
- Danmark i spidsen for udvikling af klimatiltag
- Klimaarbejdsgruppe afviser firkantede tiltag
- Unifeeder udvider sit netværk til Kaliningrad
- Team Tankers fortsætter rød stime


Dagens mest læste

- MSC bekræfter ny dansk topchef
- Maersk overvejer ny ledelsesstruktur
- Saudiarabisk slæbebåd angrebet ved Yemen
- Tina Revsbech skifter til canadiske Fednav
- Stena har taget levering af Stena Estrid


Ugens mest læste

- Blot en skibslængde fra grundstødning
- Containerskib mistede styringen - bum!
- Krydstogtskib får overhaling til 1,1 mia. kr.
- Køb Harald Blåtand for en slik
- Medie: Søren Toft bliver CEO i MSC
- Er skibet der ikke kan synke på vej?
- Væk i 75 år. Nu fundet i japansk farvand
- DFDS tester nyt vindsystem fra Econowind
- Passagerer evakueret fra færge i havsnød
- Stena Line har taget levering af super RoPax
Klik venligst
Klik venligst