Klik venligst
danskerederier.gif

Rederier flygter fra Union Jack

Rederier flygter fra Union Jack
CMA CGM har i løbet af godt en måned fjernet 40 af deres skibe fra det britiske skibsregister pga frygten for Brexit.

Torsdag 20. juni 2019 kl: 08:00


Usikkerheden omkring Brexit har fået rederier til at flygte fra det britiske skibsregister i hidtil uset grad. I løbet af de sidste 12 måneder er har det britiske skibsregister mistet mere end en trediedel af sin tonnage og de ellers så optimistiske planer om vækst i stor stil er trukket af bordet.

Indtil for kort tid siden var målet klart. Det britiske skibsregister ville fordoble sin tonnage fra de 16,1 mio dwt som registret talte for 12 måneder siden til 30 mio. dwt.
Men samtidig med, at frygten for en stor udflagning på grund af de politiske og kommercielle usikkerheder omkring Brexit har luret i nogen tid, har en række store rederier gjort alvor af deres trusler og trukket sig fra det britiske register.

I løbet af blot 12 måneder er 34,4 pct. af tonnagen tabt, skriver Lloyds List.

Lloyd´s List Intelligence data viser, at Union Jack er faldet fra 16,1 mio. dwt for 12 måneder siden til 10,6 mio. dwt. i dag.

Faldet er ikke mindst drevet af CMA CGM, der har udflaget ikke mindre end 40 skibe fra det britiske register mellem slutningen af februar og april i år, viser tallene fra Lloyd´s List.
Tre af skibene sejler nu under fransk flag, mens resten er flyttet til Malta.

Det store franske rederi har i dag blot et enkelt skib under britisk flag.

Også selskaber som P&O Ferries og Wallenius Wilhelmsen er at tælle blandt de mange rederier, der har forladt det britiske register.
P&O Ferries har flaget deres seks ro-ro, der sejler på Den Engelske Kanal, ud til Cypern tidligere i år, mens det norske rederi har strøget Union Jack på otte af selskabets biltransportskibe.

Den hidtidige direktør for Det Britiske Skibsregister, Doug Barrow, forlod posten i december og bliver nu erstattet af Katy Ware, der er permanent repræsentant for Storbritannien i IMO.

Hun erkender, at det gamle vækstmål nu er helt urealistisk og vil i stedet tænke sig om:
“Vi er på vej gennem en periode med interne overvejelser omkring, hvor flaget er nu og hvordan vi positionerer os selv i verden,” siger hun til Lloyd´s List.

Hvor meget tonnage der endnu kan nå at forlade det britiske register er selvsagt usikkert.
Men uroen omkring konsekvenserne af Brexit er fortsat intakt.

Kilde: Lloyd´s List


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Stolt-Nielsen slår forventningerne i 2. kvartal
- Skib sejlede rundt i 14 uger med død mand
- 6-dage regel fjernes for nordmænd fra 4. juli
- Opsplitning af J. Lauritzen rederier på plads
- 53 færgeruter har tilmeldt sig gratis-tilbud
- Faaborg Værft vinder skandaleramt opgave
- Så ændres vandvejene i Kattegat
- Yemen ønsker hjælp: Miljøkatastrofe truer
- Køl lagt til ny gigant midt i værste krise
- Trump vil afskære flere tankskibe
- Stigende punktlighed trods aflysninger
- Fagforening fik reduceret fyringerne i DFDS


Dagens mest læste

- Skib sejlede rundt i 14 uger med død mand
- 6-dage regel fjernes for nordmænd fra 4. juli
- Damen værft ramt af voldsomt udbrud
- Stolt-Nielsen slår forventningerne i 2. kvartal
- DFDS lukker rejsebureau i Lithauen


Ugens mest læste

- Hidtil uset: Krydstogtskib sælges til skrot
- Græske flåde skyder fragtskib i smadder
- Traditionsrigt værft tæt på konkurs - igen
- Luksus-øhop i det sydfynske øhav
- Så ændres vandvejene i Kattegat
- Besøg dansk produkttanker anno 1984
- Køl lagt til ny gigant midt i værste krise
- Fjord Cat skal indsættes på Sassnitz-Ystad
- Fyldte tankskibe tør ikke gå i havn
- Skib taber containere ud for Australien
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst