Klik venligst
danskerederier.gif

Rederier flygter fra Union Jack

Rederier flygter fra Union Jack
CMA CGM har i løbet af godt en måned fjernet 40 af deres skibe fra det britiske skibsregister pga frygten for Brexit.

Torsdag 20. juni 2019 kl: 08:00


Usikkerheden omkring Brexit har fået rederier til at flygte fra det britiske skibsregister i hidtil uset grad. I løbet af de sidste 12 måneder er har det britiske skibsregister mistet mere end en trediedel af sin tonnage og de ellers så optimistiske planer om vækst i stor stil er trukket af bordet.

Indtil for kort tid siden var målet klart. Det britiske skibsregister ville fordoble sin tonnage fra de 16,1 mio dwt som registret talte for 12 måneder siden til 30 mio. dwt.
Men samtidig med, at frygten for en stor udflagning på grund af de politiske og kommercielle usikkerheder omkring Brexit har luret i nogen tid, har en række store rederier gjort alvor af deres trusler og trukket sig fra det britiske register.

I løbet af blot 12 måneder er 34,4 pct. af tonnagen tabt, skriver Lloyds List.

Lloyd´s List Intelligence data viser, at Union Jack er faldet fra 16,1 mio. dwt for 12 måneder siden til 10,6 mio. dwt. i dag.

Faldet er ikke mindst drevet af CMA CGM, der har udflaget ikke mindre end 40 skibe fra det britiske register mellem slutningen af februar og april i år, viser tallene fra Lloyd´s List.
Tre af skibene sejler nu under fransk flag, mens resten er flyttet til Malta.

Det store franske rederi har i dag blot et enkelt skib under britisk flag.

Også selskaber som P&O Ferries og Wallenius Wilhelmsen er at tælle blandt de mange rederier, der har forladt det britiske register.
P&O Ferries har flaget deres seks ro-ro, der sejler på Den Engelske Kanal, ud til Cypern tidligere i år, mens det norske rederi har strøget Union Jack på otte af selskabets biltransportskibe.

Den hidtidige direktør for Det Britiske Skibsregister, Doug Barrow, forlod posten i december og bliver nu erstattet af Katy Ware, der er permanent repræsentant for Storbritannien i IMO.

Hun erkender, at det gamle vækstmål nu er helt urealistisk og vil i stedet tænke sig om:
“Vi er på vej gennem en periode med interne overvejelser omkring, hvor flaget er nu og hvordan vi positionerer os selv i verden,” siger hun til Lloyd´s List.

Hvor meget tonnage der endnu kan nå at forlade det britiske register er selvsagt usikkert.
Men uroen omkring konsekvenserne af Brexit er fortsat intakt.

Kilde: Lloyd´s List


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Nu skal Maersk vurdere skaderne
- Fem sømænd savnes efter kollision
- Driftsresultatet i Hapag-Lloyd øges markant
- Pirater har endnu ikke givet lyd fra sig
- Nu er det snart slut med containermanglen
- DFDS køber køle-gigant for mia-beløb
- To tankskibe tilbageholdt for illegal transport
- Bulkcarrier på grund ved Sri Lanka
- Besætningsmedlem dræbt af pirater
- Gratis ø-færger kan igen komme på tale
- Helge Ingstad skal ophugges I Norge
- Bevæbnede vagter forhindrer kapring


Dagens mest læste

- Anklager kræver dagbøder til journalister
- Fem sømænd savnes efter kollision
- Nu skal Maersk vurdere skaderne
- Göteborg klar med nyt landstrømsanlæg
- Driftsresultatet i Hapag-Lloyd øges markant


Ugens mest læste

- Video: På arbejde med de danske isbrydere
- Redningsbåd mast under havnemanøvre
- Maersk-skib taber 750 containere i storm
- U.S. Navy vil ikke have flere LCS’er
- Bevæbnede vagter forhindrer kapring
- Helge Ingstad skal ophugges I Norge
- DFDS færge få måneder fra levering
- Flere skibe sejler under dansk flag
- Verdens første vipbare rotorsejl monteret
- Brand meget tæt på Maersk skib
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst