Klik venligst
danskerederier.gif

Nordlig genvej kræver investering på 77 mia

Nordlig genvej kræver investering på 77 mia

Onsdag 26. juni 2019 kl: 13:58


Ruslands ambitiøse ønske om at etablere en permanent arktisk sejlrute vil kræve investeringer på 11,7 mia. dollar, svarende til 77 mia. kr. Projektet er bl.a. drevet af ønsket om at gøre Rusland til en lige så store eksportør af LNG som Qatar og kræver bygning af nye atomdrevne isbrydere og havne.

Det er Rosatom, den russiske stats atomkraftselskab, der er sat i spidsen for projektet, der også vil få deltagelse af Nornickel, der er en af verdens største producenter af nikkel og palladium, samt havneoperatøren DP World.
En tredjedel af de krævede 11,7 mia. dollar kommer fra den russiske stat, mens resten skal tilvejebringes af banker og virksomheder, siger chefen for Rosatom Alexey Likhachyov.

Blandt dem er ud over Rosatom og Nornickel også bl.a. Novatek og Gazprom.

“Så snart vi skaber en kommercielt attraktiv skibsrute, vil andre være klar til at investere i veje, jernbaner, havne og terminaler, det det vil blive profitabelt,” siger Likhachyov.

Projektet “Northern Sea Route” - forkortet NSR - kan i 2024 nå op på at tranportere omkring 80 mio. ton årligt, forudser initiativtagerne.

Etableringen af NSR er en forudsætning for, at LNG produktionen i det nordlige Rusland kan øges markant og gøre landet til en af de helt store spillere på dette marked.

For at gøre det muligt at besejle det isfyldte, arktiske farvand året rundt planlægges bygningen af ialt tre atomdrevne isbrydere. Den første kan være klar i 2026 og en er i princippet nok til at sikre Ruslands eget behov for transport, men der skal tre til i 2030-2035 “for at kunne konkurrere med Suez”.

“NSR blive nødt til at være international. Vi kan ikke skabe sådan en kolos alene for at afskibe olie, gas og metaller fra det nordlige Rusland. Det giver ikke forretningsmæssig mening. Hvis Kina og Indien virkelig vil nedbringe deres CO2-udledning, vil fragt til og fra disse lande vokse hurtigt,” mener Rosatom´s chef.

Kilde: Reuters


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Malaysia forbyder brug af åbne scrubbere
- Maersk overvejer ny ledelsesstruktur
- Tina Revsbech skifter til canadiske Fednav
- MSC bekræfter ny dansk topchef
- Rusland tilbageleverer ukrainske krigsskibe
- Krydstogtskib får overhaling til 1,1 mia. kr.
- Stadil-selskab konkurs med 160 mio. i gæld
- DFDS tester nyt vindsystem fra Econowind
- Danmark i spidsen for udvikling af klimatiltag
- Klimaarbejdsgruppe afviser firkantede tiltag
- Unifeeder udvider sit netværk til Kaliningrad
- Team Tankers fortsætter rød stime


Dagens mest læste

- MSC bekræfter ny dansk topchef
- Maersk overvejer ny ledelsesstruktur
- Tina Revsbech skifter til canadiske Fednav
- Saudiarabisk slæbebåd angrebet ved Yemen
- Stena har taget levering af Stena Estrid


Ugens mest læste

- Blot en skibslængde fra grundstødning
- Containerskib mistede styringen - bum!
- Krydstogtskib får overhaling til 1,1 mia. kr.
- Køb Harald Blåtand for en slik
- Medie: Søren Toft bliver CEO i MSC
- Er skibet der ikke kan synke på vej?
- Væk i 75 år. Nu fundet i japansk farvand
- DFDS tester nyt vindsystem fra Econowind
- Passagerer evakueret fra færge i havsnød
- Stena Line har taget levering af super RoPax
Klik venligst
Klik venligst