Klik venligst
danskerederier.gif

Opbakning til udvidelse af landevejsprincip

Opbakning til udvidelse af landevejsprincip
Foto: Carsten Lundager

Tirsdag 3. september 2019 kl: 14:03


Op mod Færgerederiernes generalforsamling i weekenden får en udvidelse af landevejsprincippet bred opbakning fra politisk hold. Princippet virker og bør udbygges, mener både Socialdemokraterne og Dansk Folkeparti.

Det bør ikke koste mere at flytte sig en kilometer til søs, end det koster på landevejen.

Det er den bærende tanke i det såkaldte landevejsprincip, der over de seneste år er styrket med en række politiske aftaler. Senest i november sidste år blev tilskuddet til færgedriften hævet, og tilskudsperioden udvidet til 46 uger. Målet er at ligestille færgen med bilen og øge mobiliteten på tværs af landet.

”Landevejsprincippet har gjort en kæmpe forskel for øsamfundene. Der er en positiv udvikling i økonomi og befolkningstilvækst, og det momentum, vi har skabt med nedsættelse af færgetaksterne, skal fastholdes og udnyttes”, siger Mette Hjermind Dencker fra Dansk Folkeparti.

”De brede aftaler, der er indgået på færgeområdet, har haft en enorm effekt på udviklingen i de yderste egne af landet. Færgerne har en vital betydning for sammenhængskraften i øriget Danmark, og især på øerne er færgefarten helt afgørende for det lokale liv”, siger Socialdemokraternes Lennart Damsbo-Andersen.

Ifølge Færgeanalysen 2019 har indførslen af landevejsprincippet allerede bidraget positivt til aktiviteten på øerne. Men Dansk Folkeparti ønsker at udvide ordningen, så det også i sommerperioden er muligt at få billige billetter til færgerne.

”Vi er ikke i mål, for landevejsprincippet er ikke helt gennemført. Øerne savner at få sommerperioden med, og det bør være gratis for cykler og gående, ligesom det er på landevejen. Det synes jeg, at der er rigtig meget fornuft i, og vi skal lytte til øboerne og hjælpe dem med, hvordan vi realiserer dét ønske”, siger Mette Hjermind Dencker fra Dansk Folkeparti.

Fra Socialdemokratiet bakker Lennart Damsbo-Andersen op. Han mener, at det afgørende er, at en udvidelse af ordningen sker i dialog med øboerne.

”I Socialdemokratiet mener vi, at passager- og godsordningerne skal fastholdes og udbygges. De har sat gang i økonomien og tilflytningen, men den positive udvikling vi nu ser, kan kun fortsætte, hvis vi gør noget for at understøtte øget aktivitet. Øerne og deres forhold er meget forskellige, og derfor er det afgørende at en fortsat udvikling sker i dialog og samarbejde med øboerne og kommunerne. Det skal vi have fokus på i den kommende valgperiode,” siger Lennart Damsbo-Andersen fra Socialdemokratiet.

Kilde: Danske Rederier


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Johnson får 12 dage - ellers er det slut
- Lauritzen sælger endnu et skib
- Milliardgæld tynger kriseramte Solstad
- Frontline dropper option - går efter VLCC
- Flere sanktioner mod Iran efter angreb
- IMO 2020 kan føre til flere aflyste sejladser
- Pacific Basin køber brugt for 74 mio. dollar
- Nordkoreansk angreb på russisk patruljeskib
- Hamburg Süd lancerer instant booking
- Bjærgningsoperation i gang igen efter storm
- Norden afskediger 11 medarbejdere
- Medie: Maersk Tankers køber stort ind


Dagens mest læste

- Milliardgæld tynger kriseramte Solstad
- Johnson får 12 dage - ellers er det slut
- Maersk-partner navngiver tredje gigantskib
- Flere sanktioner mod Iran efter angreb
- Stærk vind gav dansk rekord


Ugens mest læste

- Voldsom blæst forårsagede skader
- Dramatiske billeder af bulker kollision
- Scrubber-sammenbrud vander maskinrum
- Det kan tage måneder at fjerne bilskib
- Stena-færge i kollision efter blackout
- Trosse sprang og dræbte kaptajn
- Russisk skib tilbageholdt af Søfartsstyrelsen
- Norden afskediger 11 medarbejdere
- Nordkoreansk angreb på russisk patruljeskib
- Henlagte miljøskibe skal nu ombygges
Klik venligst
Klik venligst