Klik venligst
danskerederier.gif

Fortsat mystik: Er olien solgt - og til hvem?

Fortsat mystik: Er olien solgt - og til hvem?

Torsdag 12. september 2019 kl: 11:50


Det er fortsat komplet usikkert, hvad der sker - eller er sket - med de 2,1. mio. tønder råolie ombord på den iranske tanker Adrian Darya 1. Ifølge Irans udsending i London, er lasten solgt til et privat firma og losset. Men det stemmer ikke med andre rapporter.

“Trods talrige trusler fra USA, har tankeren solgt olien på havet til et privat selskab og har ikke overtrådt nogen forpligtelser,” udtalte Hamid Baeidinejad, iransk udsending i London, til det iranske nyhedsbureau IRNA.

“Det er det private selskab, der ejer olien, der bestemmer hvor det skal hen,” sagde han videre og fulgte op på twitter med en besked om, at han havde understreget overfor den britiske udenrigsminister, Dominic Raab, at “aktionen mod tankskibet med iranske olie ombord var en overtrædelse af internationale love”.

Ifølge Iran har tankskibet nu losset olien efter at have været i havn et eller andet sted på den østlige Middelhavskyst.

Satellitfotos har vist, at skibet angiveligt har ligget for anker ud for den syriske havneby Tartus, hvilket ifølge den - nu tidligere - amerikanske sikkerhedsrådgiver, John Bolton, beviste, at olien var leveret i Syrien.

Skibet, der blev opbragt af britiske flådefartøjer ved Gibraltar i juli, blev løsladt i august på baggrund af en underskrevet erklæring om, at det ikke ville losse de 2,1 mio. tønder olie i Syrien, der er omfattet af EU-sanktioner.

“Iran har vist en komplet mangel på respekt overfor egne underskrevne forsikringer omkring Adrian Darya 1,” udtalte Doninic Raab onsdag.

“Dette salg til Syriens brutale regime er en del af et adfærdsmønster fra den iranske regering, der er designet til at forstyrre sikkerheden i regionen,” tilføjede den britiske udenrigsminister.

Men hvor er olien? Er den losset i Tartus, som mere end antydet af amerikanerne og den britiske udenrigsminister, eller i en anden havn?

Ifølge TankerTrackers, der har analyseret billeder af skibet fra Planet Labs, var olien tirsdag fortsat ombord på skibet, da det lå for anker ud for Baniyas i Syrien.

“Og at foretage en ship-to-ship overførsel vil kræve en suezmax,” siger Samir Madani fra TankerTrackers.

Fortsættelse følger - uden tvivl.

TradeWinds.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Åbent Hus på MARTEC Aalborg
- 8.000 gæster til genindvielse af berømt fyr
- Oliearbejdere angrebet og beskudt af pirater
- Containerskib mistede styringen - bum!
- Er skibet der ikke kan synke på vej?
- Køb Harald Blåtand for en slik
- Ny topjob til tidligere Maersk-chef
- Væk i 75 år. Nu fundet i japansk farvand
- Aalborg Regatta styrket tilbage i 2020
- Bjergbestigeren om skibet med hans navn
- Kollisionen: Ny animation offentliggjort
- Skal det nu være miljørigtigt….


Dagens mest læste

- Maersk overvejer ny ledelsesstruktur
- Tina Revsbech skifter til canadiske Fednav
- Saudiarabisk slæbebåd angrebet ved Yemen
- Stena har taget levering af Stena Estrid
- Åbent Hus på MARTEC Aalborg


Ugens mest læste

- Blot en skibslængde fra grundstødning
- Containerskib mistede styringen - bum!
- Krydstogtskib får overhaling til 1,1 mia. kr.
- Køb Harald Blåtand for en slik
- Medie: Søren Toft bliver CEO i MSC
- Er skibet der ikke kan synke på vej?
- DFDS tester nyt vindsystem fra Econowind
- Væk i 75 år. Nu fundet i japansk farvand
- Passagerer evakueret fra færge i havsnød
- Stena Line har taget levering af super RoPax
Klik venligst
Klik venligst