danskerederier.gif

Fortsat mystik: Er olien solgt - og til hvem?

Fortsat mystik: Er olien solgt - og til hvem?

Torsdag 12. september 2019 kl: 11:50


Det er fortsat komplet usikkert, hvad der sker - eller er sket - med de 2,1. mio. tønder råolie ombord på den iranske tanker Adrian Darya 1. Ifølge Irans udsending i London, er lasten solgt til et privat firma og losset. Men det stemmer ikke med andre rapporter.

“Trods talrige trusler fra USA, har tankeren solgt olien på havet til et privat selskab og har ikke overtrådt nogen forpligtelser,” udtalte Hamid Baeidinejad, iransk udsending i London, til det iranske nyhedsbureau IRNA.

“Det er det private selskab, der ejer olien, der bestemmer hvor det skal hen,” sagde han videre og fulgte op på twitter med en besked om, at han havde understreget overfor den britiske udenrigsminister, Dominic Raab, at “aktionen mod tankskibet med iranske olie ombord var en overtrædelse af internationale love”.

Ifølge Iran har tankskibet nu losset olien efter at have været i havn et eller andet sted på den østlige Middelhavskyst.

Satellitfotos har vist, at skibet angiveligt har ligget for anker ud for den syriske havneby Tartus, hvilket ifølge den - nu tidligere - amerikanske sikkerhedsrådgiver, John Bolton, beviste, at olien var leveret i Syrien.

Skibet, der blev opbragt af britiske flådefartøjer ved Gibraltar i juli, blev løsladt i august på baggrund af en underskrevet erklæring om, at det ikke ville losse de 2,1 mio. tønder olie i Syrien, der er omfattet af EU-sanktioner.

“Iran har vist en komplet mangel på respekt overfor egne underskrevne forsikringer omkring Adrian Darya 1,” udtalte Doninic Raab onsdag.

“Dette salg til Syriens brutale regime er en del af et adfærdsmønster fra den iranske regering, der er designet til at forstyrre sikkerheden i regionen,” tilføjede den britiske udenrigsminister.

Men hvor er olien? Er den losset i Tartus, som mere end antydet af amerikanerne og den britiske udenrigsminister, eller i en anden havn?

Ifølge TankerTrackers, der har analyseret billeder af skibet fra Planet Labs, var olien tirsdag fortsat ombord på skibet, da det lå for anker ud for Baniyas i Syrien.

“Og at foretage en ship-to-ship overførsel vil kræve en suezmax,” siger Samir Madani fra TankerTrackers.

Fortsættelse følger - uden tvivl.

TradeWinds.


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Så er M/F Broen hjemme igen
- Museet for Søfart sætter besøgsrekord
- M/F Broen bugseres hjem til Halsskov
- Danske isbrydere på vej mod skrotning
- Verdens ældste hjuldamper reddet
- Verdens største kranskib sætter ny rekord
- Der arbejdes flittigt i Det Maritime Danmark
- Se hvordan en skibsmotor blive til
- Britannia rules the - ports
- Dengang der var skibsbygning på Langeland
- Russisk atomdrevet ubåd gennem Storebælt
- Fundet skibsvrag kan være fregat fra 1772


Dagens mest læste

- Vanvittig eksplosion smadrer havnen i Beirut
- Eksploderet gødning stammede fra skib
- Dansker sender skib i karantæne i Norge
- Hamborg Süd containerskib ramt af brand
- Ny IMO-rapport viser øget CO2-udledning


Ugens mest læste

- Containerskib i havn efter containertab
- En sømand han må lide …
- Gigantisk konstruktionsskib til Danmark
- Mand overbord fra Maersk containerskib
- To vindmølleskibe i Nakskov Havn
- M/F Broen bugseres hjem til Halsskov
- Søfolk bringer corona til Færøerne
- Så er M/F Broen hjemme igen
- Gigantisk løft udført på få sekunder
- Tyra Øst er ankommet til Frederikshavn
Klik venligst