Klik venligst
danskerederier.gif

Nedbringelse af CO2 er et fælles ansvar

Nedbringelse af CO2 er et fælles ansvar
Direktør Jesper Steenbuch, Exilator, opfordrede til ikke at vente på lovgivning i bestræbelserne på at reducere udledningerne fra skibsfarten.

Torsdag 12. september 2019 kl: 14:57


På en workshop om arbejdet for at sikre renere luftteknologier for søfarten blev der peget på nødvendigheden af, at alle involverede påtager sig et ansvar. “Vi kan ikke vente på lovgivningen,” sagde Jesper Steenbuch, der er direktør i Exilator.

“Der er virkeligt mange interessenter i søfart, som kan have et vidt forskelligt afsæt for at ønske mindre forurening fra et skib. I havnen spiller både røgen og støjen en rolle lokalt, mens det for ejere og operatører primært handler om økonomi, lovgivningsmæssige krav og for eksempel også mulige sygedage på grund af den forurening, medarbejderne indånder…
Men det er helt afgørende, at man ikke sidder og venter på, at andre går forrest. Det er et fælles ansvar at finde fælles løsninger, og vi kan ikke vente på lovgivningen, sagde Jesper Steenbuch, der er direktør i Exilator, der producerer katalysatorer til yachts og mindre færger.

En af måderne at reducere udledningerne og forureningen med svolv og NOx på, er ved etablering af landstrømsanlæg. Her har Norge forlængst givet Danmark baghjul med etableringen af over 100 anlæg på tre år til alt fra fiskeskibe, færger og offshore fartøjer.

“Det skete først med stor statsstøtte, men nu er det blevet rentabelt at installere. Så Danmark både kan og bør følge trop og sikre, at den grønne strøm fra blandt andet vindmøller også når frem til skibsfarten, sagde Peter C. Knudsen, fra PowerCon, der producerer landstrømsanlæg.

Innovationsworkshoppen blev afholdt i Danske Maritimes lokaler og organisationens direktør, Jenny N. Braat pegede på vigtigheden af helt generelt at understøtte den innovation, der skal cementere Danmark som førende i ren luft-teknologier, og som kan gøre en markant forskel i det globale klimaregnskab.

“Vi kan ved at nedbringe den globale CO2-udledning for søfarten med blot 10 % alene med dansk udstyr bidrage med en større reduktion af CO2 end den samlede danske CO2-udledning per år. Derfor er det helt afgørende at fokusere på forskning, udvikling og innovation af udstyr til skibe. Vi er førende i verden, og det skal vi meget gerne blive ved med at være. Det sker gennem innovation, som bidrager til markant globale forbedringer af klima- og miljøudfordringerne og samtidig bidrager til vækst og velfærd i Danmark,” sagde Jenny Braat.

Workshoppen var arrangeret som et samarbejde mellem parterne bag Luftvision, dvs. Miljø- og Fødevareministeriet, Dansk Miljøteknologi, Danske Maritime, DAPO, Dansk Industri og Danske Rederier. Der vil nu blive arbejdet videre med de idéer, som i dag blev debatteret.
Kilde; Danske Maritime


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Maersk Tankers udvider med 11 skibe
- Civile skibe forsyner kinesiske krigsskibe
- Havvindmøller giver vind i sejlene
- Åben scrubber udløser stor bøde i Hamborg
- Farverig shipping-milliardær vil trappe ned
- Maersk skal forklare sig i skrot-sag
- JJ Ugland bulker har forladt Benin
- Vil genåbne Korsør-Lohals overfart
- Kommunikationschef rykker til Chr.borg
- Fire jule-hurtigfærger på Kattegat
- Migranter fundet i container på DFDS-skib
- Houthi-oprørere frigiver fartøjer


Dagens mest læste

- Kom med om bord på African Mercy
- Maersk skal forklare sig i skrot-sag
- Åben scrubber udløser stor bøde i Hamborg
- Havvindmøller giver vind i sejlene
- Farverig shipping-milliardær vil trappe ned


Ugens mest læste

- Krydstogtskib får overhaling til 1,1 mia. kr.
- Medie: Søren Toft bliver CEO i MSC
- DFDS tester nyt vindsystem fra Econowind
- Stena Line har taget levering af super RoPax
- Oliearbejdere angrebet og beskudt af pirater
- Stadil-selskab konkurs med 160 mio. i gæld
- Det går fremad for Maersk overalt
- Scandlines Copenhagen klar til rotorsejl
- Klimaarbejdsgruppe afviser firkantede tiltag
- Unifeeder udvider sit netværk til Kaliningrad
Klik venligst
Klik venligst