Klik venligst
danskerederier.gif

Maersk støtter forslag om mindre motorkraft

Maersk støtter forslag om mindre motorkraft

Onsdag 2. oktober 2019 kl: 10:07


Shippingorganisationen Bimco foreslår, at reduktion af skibes CO2 udledning kan opnås gennem en begrænsning af skibenes motorkraft. Det vil føre til lavere fart og dermed mindre udledning, men på en måde, hvor innovation belønnes. Og forslaget støttes nu af Maersk.

Målet er givet på forhånd. Den globale skibsfart har en bunden opgave i forhold til at reducere udledningen af drivhusgasser frem mod 2050. Men midlerne til at nå målet er der ikke enighed om.

Maersk har gang på gang afvist forslag om at reducere skibenes hastighed for derigennem at spare CO2 udledning. Begrundelsen har været, at det vil sætte innovationen i stå og belønne skibsejere, der sejler med en gammel, utidssvarende flåde.

Men Bimco´s forslag til IMO og at lægge en begrænsning på skibenes motorkraft, høster anerkendelse på Esplanaden.

“Maersk støtter princippet om at lægge begrænsninger på motorkraften og er overbevist om, at Den Internationale Søfartsorganisation, IMO, vil finde den præcise metode til at definere de kritiske fact-baserede grænser. Fokuseringen på kraft i stedet for hastighedsbegrænsning vil først og fremmest hjælpe med til at nå de mål for reduktion af CO2, som IMO har sat. Dernæst vil det belønne de mest effektive skibe og sidst, men ikke mindst vil det stimulere den nødvendige innovation inden for udvikling af CO2-neutrale fremdriftsteknologier, der er nødvendige for virkelig at dekarbonisere skibsfarten,” skriver Maersk i en mail til Maritime Danmark.

Bimco vil fremlægge sit forslag på et møde i IMO´s arbejdsgruppe vedr. reduktion af drivhusgasser i London den 11-15. oktober.

Redaktionen


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- MSC tilslutter sig afvisning af arktisk rute
- Norden sælger MR tanker over vurderingen
- Johnson & EU: Brexit aftale er på plads
- Billig svensk kroner gavner Stena Line
- Rekord-udbetalinger venter P&I klubber
- EU klar til at godkende Brexit aftale, men…
- Maritimt mysterium på run-away skib
- USA advarer skibe mod at slukke AIS
- Macron vil lægge skat på skibsbrændstof
- IMO 2020 kan give Maersk fordele
- Tide Carrier sag afsluttes med mio-bøde
- Maersk-CEO mødes med Merkel og Macron


Dagens mest læste

- Fantastisk drone-video af verdens største
- Norden sælger MR tanker over vurderingen
- Rekord-udbetalinger venter P&I klubber
- Johnson & EU: Brexit aftale er på plads
- MSC tilslutter sig afvisning af arktisk rute


Ugens mest læste

- Krydstogtskib fik lige mast sig igennem ..
- Kaptajn sejlede afsted med ustyrligt skib
- Maritimt mysterium på run-away skib
- Broen overhørte advarsler i 50 min
- Nu kører det for The Ocean Cleanup
- Iransk tankskib brænder i Det Røde Hav
- Stena Saga giver afgørende hjælp
- Rederi: Angreb kom ikke fra Saudi Arabien
- DFDS har modtaget tredje kæmpe ro-ro
- Nye sikkerhedsråd på vej efter eksplosion
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst