Klik venligst
danskerederier.gif

Rusland overvejer arktisk containerrederi

Rusland overvejer arktisk containerrederi

Tirsdag 22. oktober 2019 kl: 15:59


Rusland binder milliarder i udviklingen af Nordøstpassagen som en fremtidig lettere vej for fragt mellem Europa og Fjernøsten og overvejer nu at etablere et statsdrevet containerrederi, der skal stå for transporten af containerne gennem de arktiske farvande. Prisen skal være lavere end i Suez Kanalen.

Mens de største containerrederier en for en afviser at ville benytte Nordøstpassagen af hensyn til miljøbelastningen af de arktiske farvande, vil Rusland ikke opgive udviklingen af en nordlig rute.
Derfor kigger den russiske regering sammen med den russiske tænketank Skolkovo på et projekt, der skal skabe en statsejet russisk container operatør, der kan løse opgaven.

“Staten betaler for den arktiske eksponering og afskiberne betaler de øvrige omkostninger selv,” siger Alexander Krutikov, der er viceminister for Fjernøsten og Arktisk udvikling i Rusland og tilføjer, at prisen for at benytte Nordøstpassagen i givet fald skal være lavere end Suez Kanalen.

Ifølge viceministeren kan feederskibe sejle fra europæiske eller fjernøstlige havne til Murmansk i Barentshavet eller Kamchatka i det nordøstlige Rusland, hvor deres last kan blive omladet til skibe tilhørende den russiske container operatør, der så tager ansvaret for sejladsen i det arktiske farvand nord for Rusland.

Krutikov mener, at den statslige container operatør vil skulle arbejde med de internationale shippingfirmaer i mindst et årti, inden ruten kan bære sig selv kommercielt.

Som situationen er i dag, kan skibe kun besejle ruten på visse tidspunkter af året og behøver isbryderassistance på nogle strækninger.

De store internationale containerrederier har i løbet af de seneste uger afvist at ville benytte ruten nordom Rusland. Det gælder CMA CGM, Hapag-Lloyd og senest MSC.

Maersk har udtalt gennemført testsejlader på ruten og har udtalt, at de ikke har aktuelle planer om at benytte ruten.

Kilde: Splash


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Havne: Tilfredshed efter møde med minister
- Marinehjemmeværnet - nu med højere fart
- Armlægning om klimaforslag på vej
- Trump afviser tilbagerulning af straftold
- Finanslov: Nyt havforskningsskib udskydes
- 30 år: Østtyskerne mødte friheden i Gedser
- Grenaa Havn henter Maersk-chef
- Skou formand for nyt klimapartnerskab
- Mikkel Beha Erichsen udgiver ny bog
- United Heavy Lift åbner kontor i Malaysia
- Ekspeditionsskib navngivet i Arktis
- Lang kæde af fejl var årsag til fregat-forlis


Dagens mest læste

- Kollisionen: Ny animation offentliggjort
- Finanslov: Nyt havforskningsskib udskydes
- Marinehjemmeværnet - nu med højere fart
- Thorsminde Havn planlægger heliport
- Bjergbestigeren om skibet med hans navn


Ugens mest læste

- Lang kæde af fejl var årsag til fregat-forlis
- Nu er navnet til ny Samsø-færge fundet
- Kollisionen: Ny animation offentliggjort
- 13 nye skibsførere fra SIMAC
- Skal det nu være miljørigtigt….
- Færge med 1000 på grund ved Stockholm
- Havarikommission klar med fregat-rapport
- Maersk:Første batteripakke på containerskib
- 30 år: Østtyskerne mødte friheden i Gedser
- ONE skiller sig ud fra de andre store
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst