Klik venligst
danskerederier.gif

MSC afviser LNG som alternativt brændstof

MSC afviser LNG som alternativt brændstof

Onsdag 27. november 2019 kl: 10:15


Mens franske CMA CGM satser stort på LNG på en række mega-containerskibe. der er i ordre, afviser verdens næst største containerrederi, MSC, flydende gas som et alternativt brændstof. Hovedårsagen er manglende bunkermuligheder.

Når Maersk´s nu afgåede driftsdirektør sætter sig for bordenden som CEO i MSC, har selskabet allerede afvist LNG som et fremtidigt brændstof i jagten på at reducere CO2 udledningerne.
På Hansa Forum i Hamborg i sidste uge afviste Bud Darr, der er chef for rederiets Maritime Policy & Government Affairs, LNG med den begrundelse, at der er begrænsede bunkermuligheder tilgængelig i havnene.

MSC satser for nuværende i stedet på en omfattende retrofitting af scrubbere på rederiets skibe. Således har MSC for nylig færdiggjort et program, der omfatter installering af scrubbere på 250 skibe i den eksisterende flåde, hvilket vil reducere udslippet af CO2 med omkring 2 mio. tons årligt.

“MSC´s flåde er blevet stærkt forbedret i de senere år med et omfattende retrofitting-program. Vi har investeret massivt i de seneste low-carbon teknologier, som f.eks. nye energieffektive propeller og bove for at reducere brændstofforbruget og dermed forbedre vores energieffektivitet,” sagde Bud Darr.
“Dertil kommer, at vi konstant monitorerer vores miljømæssige præstationer og har implementeret en række operationelle foranstaltninger for yderligere at reducere vores CO2-udledninger for at imødekomme de forventede nye regler og mål fra IMO,” tilføjede han.

Søren Toft stod som driftsdirektør i Maersk i spidsen for rederiets ambitiøse mål om at søsætte sit første CO2-neutrale skib i 2030 og arbejde i mod at at stoppe CO2-udledningen helt fra Maersk-flåden i 2050.

Maersk har også afvist LNG og satser på helt nye brændstoftyper og netop udviklingen og tilgængeligheden af disse, vil ifølge tidligere udtalelser fra Toft blive de største udfordringer.

Og således nok også ret meget større end udfordringen med manglende bunkerfaciliteter til LNG.

Kilde: World Maritime News


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- DFDS køber hollandsk logistikselskab
- Toft-Jensen nu eneejer af Svendborg-rederi
- Dansk topchef forlader BW LPG
- MSC vil reducere CO2 med biobrændsel
- MSC blandt største udledere af CO2 i EU
- Krigsskib fundet efter 105 år på havbunden
- Vil stramme kontrol med danske skibe
- Fritz Ganzhorn tilbage i Det Blå Danmark
- Containerterminal i Göteborg fossilfri i 2020
- ÆrøExpressen forsinket ti dage
- Ny passagerrekord på Kattegat
- Kriseramte DOF får tilført ny kapital


Dagens mest læste

- Sjældent set “landgang”
- Toft-Jensen nu eneejer af Svendborg-rederi
- MSC blandt største udledere af CO2 i EU
- Datter døber hangarskib med faderens navn
- DFDS køber hollandsk logistikselskab


Ugens mest læste

- Sjældent set “landgang”
- 14 søfolk reddet i dramatisk aktion
- Lodsbådssejlads blev til en redningsaktion
- Svitzer kritiseres efter dødsulykke
- Største amerikanske flådeordre nogensinde
- Krigsskib fundet efter 105 år på havbunden
- Tre ro/ro færger kolliderer ved Sumatra
- Ammoniak-drevet skibs-design godkendt
- Video af dramatisk helikopter-redning
- MAN motorer udskibet til Kina
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst