Evergreen truer cash-buyer med sagsanlæg
Det taiwanesiske rederi Evergreen overvejer nu et sagsanlæg mod en såkaldt cash-buyer, der har købt et skrotningsmodent skib af rederiet, men i strid med aftalen ladet det hugge op på en strand i Bangladesh.
Den 5. december kunne TradeWinds afsløre, at det 5.364 teu store containerskib, Ever Unison, der blev solgt af rederiet i august, var endt på en strand i Bangladesh til ophugning.
Det fik Evergreen til at sætte en undersøgelse i gang, fordi rederiet tidligere i år besluttede at forpligte alle købere af udtjente skibe til at lade dem skrotte på værfter, der overholder Hong Kong Konventionen, der stiller krav til både miljø og sikkerhed for arbejderne.
TradeWinds kunne imidlertid dokumentere, at skibet var blevet handlet videre til en pris på 9,5 mio. dollar, hvilket var omkring 600.000 dollar mere, end skibet ville have indbragt, hvis det var solgt til et værft, der overholdt Hong Kong Konventionen.
“Evergreen er i gang med en omfattende undersøgelse for at finde ud af, om skrotningen af dette fartøj er sket under de betingelser, som er fastsat i kontrakten,” siger en talsmand fra rederiet til TradeWinds.
Kilde: TradeWinds.