Havneudvidelse giver muligheder for Fayard
Det går godt for Lindø Port of Odense her ti år efter, at A.P. Møller lukkede Lindøværftet. En udvidelse, der bl.a. giver mere plads til udskibning af vindmøller, blev i går besigtiget af transportminister Benny Engelbrecht. Og for Fayard betød flytningen til Lindø overlevelse for værftet.
Lindøs rolle som omdrejningspunkt for skabelse af nye grønne arbejdspladser i havnesektoren var i fokus, da transportminister Benny Engelbrecht (S) i går besøgte den fynske havn.
“Vi har haft et rigtig godt møde med transportministeren, hvor vi blandt andet talte om vores rolle som generator for danske arbejdspladser. Både de grønne og dem i den tunge industri. Det unikke er, at vi fremadrettet vil blive i stand til i langt højere grad at kombinere de to sektorer i kraft af vores faciliteter og virksomheds-sammensætningen herude, og det tror vi på bliver en kæmpe styrke for os og for den danske vækst,” siger Carsten Aa, der er adm. dir. i Lindø Port of Odense.
Lindø er i dag Danmarks største havn mål på areal og strategisk godt placeret mellem Nordsøen og Østersøen.
Det har bl.a. været til gavn for det familieejede Fayard - tidligere Fredericia Værft, der for nu snart ti år siden flyttede fra en usikker fremtid på havnen i Fredericia til nye muligheder på det gamle værftsområde, som Fayard har forstået at udnytte.
Værftet beskæftiger i dag ca. 350 medarbejdere inkl. underleverandører og formår at tjene penge i en konkurrenceudsat branche.
Havneudvidelsen betyder bl.a. mere kajplads. “Og det er unikt for os. Så kan vi trække flere kunder til,” siger Thoms Andersen, der er adm. dir. og ejer af Fayard i et indslag om værftet fra TV 2 / Fyn, som du kan se herunder.
Redaktionen