Klik venligst
danskerederier.gif

Suez-ja til højsvovlsolie - nej til scrubbere

Suez-ja til højsvovlsolie - nej til scrubbere

Onsdag 15. januar 2020 kl: 14:56


Svovlforureningen over Suez Kanalen vil fortsat være massiv, fordi Suez Kanal Myndigheden (SCA) - trods de nye IMO2020 regler - fortsat vil tillade skibe at benytte olie med højt svovlindhold, men forbyde brug af scrubbere.

Reglerne fremgår af et cirkulære, som SCA har udsendt i søndags, hvor det påpeges, at der “ikke er restriktioner på benyttelsen olie” for skibe, der benytter kanalen, “indtil Egypten har ratificeret MARPOL AnnexVI”.

Samme cirkulære understreger, at det er “forbudt” at udlede havvand i kanalen fra skibe i transit “under nogen omstændigheder”.

Det betyder, at skibe med såkaldt “open-loop” scrubbere, der gerne må benytte højsvovlsolie, skal slå rensningen af den svovlholdige røg fra på den 12-timer lange tur gennem kanalen.

Egypten var ganske vist enige med de øvrige medlemsstater i IMO om at reducere svovlindholdet i skibsbrændstof til 0,5 pct. med mindre skibet renser røgen i en scrubber.

Men landet har aldrig ratificeret MARPOL Annex VI, der er den IMO aftale, der indeholder de nye regler. Og derfor er de ikke gældende.

Hvornår Egypten så ratificerer aftalen, er et åbent spørgsmål. Men det kan tage år.
Når - eller hvis - det sker, må alle de skibe, der har installeret “open-loop” scrubbere, skifte til brændstof med lavt svovlindhold, inden de kan passere Suez Kanalen.

“Open-loop” scrubbere udleder nemlig det forurenede vaskevand fra scrubberen i havet.
Og selvom videnskabelige undersøgelser endnu ikke har givet entydige svar om miljøpåvirkningen fra vaskevandet, har snesevis af havne og fjorde verden over forbudt brugen af den type scrubbere, der primært benyttes, fordi det er den billigste løsning.

Det er dog i mange tilfælde muligt at ombygge scrubberen til at kunne fungere uden udledning af vaskevandet.

Kilde: The Loadstar


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Oslofjord får stor overhaling på Fayard
- DFDS ro-ro klar til at afvise piratangreb
- Ny kæmpekran på vej til Danmark
- DMF indgår samarbejde med Shipec China
- Ny lavsvovlsolie skaber øgede aflejringer
- Lodser advarer mod ofte anvendt lejdertype
- Besætning forlader synkende tankskib
- Singapore screener nu for ny coronavirus
- United Heavy Lift overtager ni skibe
- Containerskib jagtet af skydende pirater
- Endnu et containerskib i brand
- Nyt initiativ skal trække kvinderne til


Dagens mest læste

- Se norsk sømandskab når det er bedst
- Oslofjord får stor overhaling på Fayard
- Ingen vil købe MAN Energy Solutions


Ugens mest læste

- Vild video af en voldsom dag på søen
- Besætning forlader synkende tankskib
- Tyra-renovering ramt af betalingsstandsning
- Lodser advarer mod ofte anvendt lejdertype
- Ny kæmpekran på vej til Danmark
- Så slap de endelig af med gammel skude
- Endnu et containerskib i brand
- DFDS ro-ro klar til at afvise piratangreb
- Farvel til Søfartsstyrelsens Jens Sørensen
- Et af verdens ældste skibsværfter lukker
Klik venligst
Klik venligst