Klik venligst
danskerederier.gif

Suez-ja til højsvovlsolie - nej til scrubbere

Suez-ja til højsvovlsolie - nej til scrubbere

Onsdag 15. januar 2020 kl: 14:56


Svovlforureningen over Suez Kanalen vil fortsat være massiv, fordi Suez Kanal Myndigheden (SCA) - trods de nye IMO2020 regler - fortsat vil tillade skibe at benytte olie med højt svovlindhold, men forbyde brug af scrubbere.

Reglerne fremgår af et cirkulære, som SCA har udsendt i søndags, hvor det påpeges, at der “ikke er restriktioner på benyttelsen olie” for skibe, der benytter kanalen, “indtil Egypten har ratificeret MARPOL AnnexVI”.

Samme cirkulære understreger, at det er “forbudt” at udlede havvand i kanalen fra skibe i transit “under nogen omstændigheder”.

Det betyder, at skibe med såkaldt “open-loop” scrubbere, der gerne må benytte højsvovlsolie, skal slå rensningen af den svovlholdige røg fra på den 12-timer lange tur gennem kanalen.

Egypten var ganske vist enige med de øvrige medlemsstater i IMO om at reducere svovlindholdet i skibsbrændstof til 0,5 pct. med mindre skibet renser røgen i en scrubber.

Men landet har aldrig ratificeret MARPOL Annex VI, der er den IMO aftale, der indeholder de nye regler. Og derfor er de ikke gældende.

Hvornår Egypten så ratificerer aftalen, er et åbent spørgsmål. Men det kan tage år.
Når - eller hvis - det sker, må alle de skibe, der har installeret “open-loop” scrubbere, skifte til brændstof med lavt svovlindhold, inden de kan passere Suez Kanalen.

“Open-loop” scrubbere udleder nemlig det forurenede vaskevand fra scrubberen i havet.
Og selvom videnskabelige undersøgelser endnu ikke har givet entydige svar om miljøpåvirkningen fra vaskevandet, har snesevis af havne og fjorde verden over forbudt brugen af den type scrubbere, der primært benyttes, fordi det er den billigste løsning.

Det er dog i mange tilfælde muligt at ombygge scrubberen til at kunne fungere uden udledning af vaskevandet.

Kilde: The Loadstar


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Containerskib angrebet ud for Benin
- Gratis-billetter giver fuld knald på ø-turisme
- Ni kidnappet fra BW Offshore FPSO
- Stolt-Nielsen slår forventningerne i 2. kvartal
- Skib sejlede rundt i 14 uger med død mand
- 6-dage regel fjernes for nordmænd fra 4. juli
- Opsplitning af J. Lauritzen rederier på plads
- 53 færgeruter har tilmeldt sig gratis-tilbud
- Faaborg Værft vinder skandaleramt opgave
- Så ændres vandvejene i Kattegat
- Yemen ønsker hjælp: Miljøkatastrofe truer
- Køl lagt til ny gigant midt i værste krise


Dagens mest læste

- Norske Kleven værft sender konkursbegæring
- Planlægningen af Hesselø parken er i gang
- Gratis-billetter giver fuld knald på ø-turisme
- Containerskib angrebet ud for Benin


Ugens mest læste

- Hidtil uset: Krydstogtskib sælges til skrot
- Traditionsrigt værft tæt på konkurs - igen
- Luksus-øhop i det sydfynske øhav
- Så ændres vandvejene i Kattegat
- Besøg dansk produkttanker anno 1984
- Skib sejlede rundt i 14 uger med død mand
- Køl lagt til ny gigant midt i værste krise
- Skib taber containere ud for Australien
- Yemen ønsker hjælp: Miljøkatastrofe truer
- DFDS vil fyre 650 medarbejdere
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst