IMO: Nye svovlregler fungerer fint
Ifølge IMO har der siden 1. januar kun været rapporteret om ti tilfælde, hvor lavssvovlsolie ikke har været tilgængelig, siger IMO i en udtalelse, hvor organisationen betegner overgangen til det nye brændstof som “relativt glat”, ligesom priserne nu er stabiliseret.
“Jeg mener, at det er et vidnesbyrd om dedikation og omhu hos IMO, medlemsstaterne, skibsfartsindustrien, bunkerindustrien og andre relevante industrier, at sådan et stort skifte er blevet implementeret med succes uden væsentlige forstyrrelser i søtransporten eller hos dem, der er afhængige af den,” hedder det i en udtalelse fra IMO´s generalsekretær Kitack Lim tirsdag.
De nye regler, der blev indført 1. januar betyder, at skibe enten skal benytte lavsvovlsolie med højst 0,5 pct. svovl eller have monteret en scrubber for at rense højsvovlsolien.
Og selvom generalsekretæren udtrykker tilfredshed med forløbet, rapporteres der fortsat om mangelsituationen, ikke mindst i Indien, hvor der i flere havne er mangel på lavsvovlsolie.
Prisen på den nye olie ligger også i de første tre uger efter regelændringen markant over forudsigelserne med en prisforskel til den konventionelle olie, der har været oppe over 300 dollar/ton. Ifølge data fra Poten, er prisforskellen i øjeblikket mellem 239 og 277,50 dollar og er størst i Asien.
Kilde: TradeWinds