Klik venligst
danskerederier.gif

Danske Maritime sætter Brexit under lup

Danske Maritime sætter Brexit under lup

Fredag 24. januar 2020 kl: 11:11


Det er helt afgørende for den danske maritime industri, at mulighederne for både handel og samarbejde med Storbritannien i bevares i bedst muligt omfang. Derfor sætter Danske Maritime Brexit under lup i 2020.

”Fra den danske maritime industris side er vi meget bekymrede for, at Storbritannien nu forlader EU, fordi EU-samarbejdet har sikret gode relationer mellem den danske og den britiske maritime industri. Ikke mindst i form af et relativt frit marked for eksport af maritimt udstyr og maritime løsninger til det britiske marked, herunder nul-told og smertefri godkendelsesprocedurer for dansk udstyr og løsninger til den britiske skibsbygningsindustri”, siger Jenny Braat, administrerende direktør i Danske Maritime.

”Derudover har Storbritannien i lighed med Danmark traditionelt stået for en handelsliberal linje og kæmpet for fair og lige handelsvilkår globalt – en linje, som den danske maritime industri bakker fuldt op om. Så i de kommende forhandlinger mellem EU og UK er det i den danske industris interesse, at en aftale knytter EU og UK så tæt som muligt sammen handelsmæssigt”, siger Jenny Braat.

”Vi lægger fra industriens side stor vægt på, at der opnås en handelsaftale, der er juridisk bindende, og hvor der er told- og kvotefrihed for handlen med maritimt udstyr.
Danske Maritime ønsker desuden, at aftalen sikrer, at der ikke åbnes for tildeling af statsstøtte til den britiske maritime industri på vilkår, der afviger fra EU statsstøtteregler”.

Vi skal også undgå, at Storbritannien indfører såkaldte ”køb britisk” klausuler i deres offentlige indkøbsregler eller opfordrer britiske rederier til fortrinsvis at købe britisk byggede skibe. Den slags tiltag er uacceptable, siger Jenny Braat.

Inden for handel med tjenesteydelser er det også vigtigt for den danske maritime industri, at Storbritannien juridisk forpligter sig til at sikre, at britiske rederier fortsat kan lade deres skibe reparere og vedligeholde på danske værfter, og forpligter sig tilsvarende i forhold til danske maritime rådgivende ingeniørfirmaers adgang til det britiske skibsbygningsmarked.

Derudover er det vigtigt, at der ikke opstår nye komplekse godkendelsesprocedurer for eksport og salg af maritimt udstyr og maritime løsninger til det britiske marked. Selvstændige UK godkendelses- og certificeringsprocedurer bør undgås, og Storbritannien bør så vidt muligt fortsat anerkende godkendelsesprocedurerne for maritimt udstyr i marineudstyrsdirektivet (MED) og direktivet for radiokommunikationsudstyr (RED). Samtidig bør danske maritime virksomheder fortsat frit kunne bruge britiske testinstitutter og Notified Bodies i forbindelse med MED og RED godkendelserne.

”Vi følger nøje med i forhandlingerne for at sikre den danske maritime industris handelsmæssige interesser bedst muligt. Branchen lever i høj grad af eksport, og Storbritannien er et vigtigt marked. Nu er det op til dygtige politikere og embedsmænd at få landet nogle gode aftaler, og vi giver på vegne af branchen vores besyv med i flest mulige sammenhænge for at sikre, at branchen kommer bedst muligt gennem dette skilsmissedrama”, siger Jenny Braat.

Storbritannien udtræder af EU den 31. januar.

Kilde: Danske Maritime


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Dansk pumpekoncern leverer kanon-resultat
- Største værfter tester pumper i Nordjylland
- Den maritime industri er hårdt ramt
- Dansk virksomhed sikrer grønt genbrug
- Wärtsilä vil spare 100 mio. euro
- Søby Værft hjemsender, men fyrer ingen
- Tilfredshed med fjernelse af anlægsloftet
- Nyt satellitnetværk skal øge sikkerheden
- Wärtsilä tester ammoniak som alternativ
- Halvdelen af maritime virksomheder vil fyre
- Maritim industri tørster efter opgaver
- Fayard ud med lavere resultat end sidste år


Dagens mest læste

- St. Christophers sidste sejlads
- Havnearbejdere siger nej til hjemsendelse
- Tomt AIDA-krydstogtskib til kaj i Skagen


Ugens mest læste

- Ups: 334 meter containerskib på grund
- Sådan fik J.A. Rederiet vendt fiskefartøj
- Stena Saga: Hospitalsskib på 14 dage
- Krydstogt-giganter rammes dobbelt
- Så er færgen M/F Broen sikret overlevelse
- Fiskefartøj på ret køl i Hirtshals Havn
- Vildt: Krydstogtskib blev beskudt og påsejlet
- Verdens længste havfarm søsat
- Royal Arctic Line ramt af corona-virus
- Tre søfolk kvæstet i ulykke på Torm-skib
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst