DFDS ro-ro klar til at afvise piratangreb
Humbria Seaways, der er det fjerde i rækken nye store ro-ro skibe til DFDS bygget på Jinling Shipyard i Kina, er i øjeblikket i gang med sin jomfrusejlads fra Kina til Vlaardingen. Undervejs passerer skibet to gange farvande der er plaget af pirateri.
For at sikre skibet mod pirater, er der inden afsejlingen fra værftet rullet pigtråd ud i lange baner langs skibssiderne. Pigtråden suppleres undervejs på centrale steder af dæksbesætningen, under ledelse af 1. styrmand Finn Bay - der på billedet herover ses sammen med sit sikkerhedshold.
”DFDS implementerer alle de sikkerhedsforanstaltninger, der er anbefalet af nationale og internationale specialister på anti-piratområdet. Bl.a. montering af pigtråd, der gør det ekstremt vanskeligt at borde skibet. En anden metode er at placere tunge sandposer de rigtige steder”, siger Finn Bay.
Herudover gennemføres der en række sikkerhedsøvelser om bord, så alle ved hvordan de skal reagere hvis pirater går til angreb - ved Malacca Strædet eller i farvandet ud for Afrikas Horn.
”Når vi har passeret det sidste højrisikoområde i den sydlige del af Rødehavet, går vi i gang med at afmontere pigtråden og fjerne sandsækkene, så skibet er ryddet når vi når frem til Suezkanalen”, siger Finn Bay.
I Vlaardingen forlader Finn Bay igen Humbria Seaways for at tage tilbage til Kina, hvor han skal være med til at sejle den femte ro-ro i serien fra Kina til Europa.
Kilde: DFDS