Ærøxpressen - færgedrift til tiden
Det var en glædens dag i Marstal, da den gamle søfartsby igen fik sin egen færgeforbindelse - Ærøxpressen - der sejler fast rutefart mellem Marstal og Rudkøbing. Passagertallet imponerer ikke, men den ny færge har vist sig både egnet og stabil. Nu ser ledelsen frem til sommertrafikken, der bliver afgørende for rutens økonomiske skæbne
”Den sejler lige som den skal”. Ordene kommer fra en af de der ved mest om, hvordan den nybyggede færge fungerer - Henrik Vibe Michelsen. Han er en af de tre skibsførere, der siden opstarten af ruten den 18. december, på skift har ført færgen mellem Marstal på Ærø og Rudkøbing på Langeland.
Ærøxpressen gør et solidt indtryk, på trods af de noget usædvanlige skroglinjer der er synlige når færgen ses fra siden. Smuk er ikke lige det ord der falder først ind, funktionel er nok mere passende.
Apteringen er enkel, men lys og venlig. Holdt i nordiske materialer og i høj kvalitet. Der lugter ikke af friture i salonen, hvilket er naturligt nok, da det ikke er muligt at købe varm mad om bord. Sult og tørst stilles via et par store automater der er opstillet bagerst i salonen.
Noget af det der ikke er helt så heldigt er udformningen af stævnen. Selv når havet er roligt kommer der pæne søer ind over stævnen.
”Når færgen er fyldt, vil vi nok ikke placere en cabriolet helt fremme i stævnen hvis det blæser”, som Henrik Vibe Michelsen diplomatisk formulerer det.
Passagerer der nyder overfarten fra en af de forreste bænke på soldækket, risikerer også at få en pæn skylle hvis det blæser. Det skal der findes en løsning på.
Læs hele artiklen om Ærøxpressen i den nye udgave af Magasinet Maritime Danmark herunder: