Ny rapport letter vejen i batteri-jungle
Der findes i dag ikke noget egentlig regelsæt for bygning af batteridrevne skibe. Men en ny rapport fra DNV-GL viser, hvilke risici, der er forbundet med at benytte batterier i skibe og den kan bane vejen for et standardiseret regelsæt på området.
I dag må rederen selv lave risikoanalyser og modelleringer, hvis der skal designes et skib med en batteriinstallation, der har et sikkerhedsniveau på linje med et traditionelt drevet skib. Det er en dyr og besværlig proces, der ikke trækker i retning af flere batteridrevne skibe.
Men nu har klassifikationsselskabet DNV-GL lavet en rapport, som viser, hvilke risici, der er forbundet med at bruge batterier i skibe. Batterirapporten er lavet i samarbejde med en række interessenter som Søfartsstyrelsen, Scandlines og Stena. Og hos Stena er den nye rapport godt nyt:
”Rapporten er et vigtigt bidrag til udvikling af fremtidens regler for bygning af batteriskibe. Vi er interesseret i at bygge batteridrevne skibe, men det kræver en bedre gennemsigtighed i, hvilke tekniske krav, der skal opfyldes og dermed også skibets byggepris. Det kan vi være på vej til at få nu,” siger Fleet Manager Martin Lewerentz fra rederiet Stena.
Hos Danske Rederier tager man også positivt imod den nye rapport:
”Vi oplever, at rederier gerne vil bygge små batteridrevne skibe, men er udfordret på dokumentation og risikoanalyser, som skal være fremlagt, inden projektet går i gang. Det vil have stor betydning, hvis rederi og værft populært sagt kan vælge en hyldevare, når de skal beslutte, om skibet skal være batteridrevet, hybrid eller traditionelt,” siger Maria Skipper Schwenn, direktør for Sikkerhed, Miljø og Maritim forskning i Danske Rederier.
Danske Rederier vil nu arbejde for, at Søfartsstyrelsen tager den nye rapport med til den internationale skibsfartsorganisation IMO med henblik på at starte arbejdet mod et internationalt regelsæt.
Der findes i dag flere eksempler på større danske skibe, som sejler helt eller delvist på batterier. Blandt andet mellem Gedser – Rostock, Rødby – Puttgarden og Helsingør – Helsingborg.
Kilde: Danske Rederier