Rekordhøj eksport for skibsfarten
Danske rederier har aldrig eksporteret mere, end de gjorde sidste år, trods handelskrig mellem USA og Kina og ustabilitet Mellemøsten. 2019 satte rekord med en eksport på 207 mia. kr. godt hjulpet på vej af højere rater og en høj dollarkurs.
“Det er et meget flot resultat, som slår fast, at søtransport er den klart største branche i udenrigshandelen, særligt når man ser på tjenesteydelser. Danske rederier fylder mere i verdensflåden, fragtraterne var i 2019 gennemsnitligt højere end året før, og dollarkursen har været høj. 2019 har trods handelskrig og en ustabil situation i Mellemøsten været et godt år for dansk skibsfart,” siger
Den hidtidige rekord skal man tilbage til 2014 for at finde, hvor den samlede eksport endte på 206 mia. kroner.
I 2018 var den samlede eksport på 199,5 mia. kroner, og dermed er eksporten vokset 3,9 procent på et år.
”Det er tredje år i træk, at eksporten går frem og denne gang til et rekordhøjt niveau. Det giver naturligvis en tro på en lys fremtid for dansk shipping. Omvendt står vi også i begyndelse af et år med mange begivenheder, som kan påvirke verdenshandelen”, siger Jacob K. Clasen.
Coronavirussen har i den grad sat sine spor med lavere transportmængder og usikkerhed i årets første uger.
”Coronavirussen påvirker allerede fragtraterne på tankmarkedet, og meget afhænger af hvordan virussen udvikler sig de kommende uger. Kommer der kontrol over spredningen, vil det ikke få konsekvenser for handelen i det store billede. Hvis det derimod bliver et længerevarende forløb, kan det godt få en negativ betydning for 2020, men det er for tidligt at fastslå”, siger Jacob K. Clasen.
Dertil kommer, at præsidentvalget i USA og forhandlingerne mellem EU og Storbritannien også kan påvirke markedet i 2020.
Kilde: Danske Rederier