Klik venligst
danskerederier.gif

Europa største marked for maritim eksport

Europa største marked for maritim eksport

Torsdag 20. februar 2020 kl: 11:02


En ny analyse belyser for første gang udviklingen i den danske maritime industris eksport fordelt på lande og regioner. Den viser, at EU eksportmæssigt udgør det største enkeltmarked for den danske maritime industri efterfulgt af Kina, USA og Sydkorea.

Analysen viser, at den danske maritime industrieksport samlet set er steget fra 2014 til 2018, men fordelingen har ændret sig. Eksporten til EU-markedet, Kina og USA er større i 2018 end i 2014, mens det omvendte billede tegner sig for Norge, Sydkorea og Japan, viser analysen, der er udarbejdet for Danske Maritime af Cowi med støtte fra Den Danske Maritime Fond.

“Helt overordnet viser tallene en fremgang for dansk maritime eksport, hvilket vi kan være stolte af, fordi ordrebeholdningen på verdensmarkedet i samme periode er skrumpet. Ergo har vi opnået en større markedsandel på et meget svært og konkurrencebetonet verdensmarked, og det er virkelig godt gået af den danske maritime industri, siger Jenny Braat, adm. dir. i Danske Maritime.

Den samlede eksport udgjorde i 2018 31,4 mia. kr mod 25,6 mia. kr. i 2014 med EU som det største marked i 2018 med 7,7 mia. kr.
Eksporten til EU-lande, Kina og USA udviste en samlet stigning på 26 pct. fra 11,9 mia. i 2014 til 15 mia. i 2018, mens eksporten omvendt faldt med godt 17 pct. fra 4,7 mia. i 2014 til 4 mia. i 2018 til Japan, Sydkorea og Norge.

Det overrasker ifølge Jenny Braat ikke, at Europa ligger i top, “da det så at sige er vores udvidede hjemmemarked, og det europæiske skibsbygningsmarked har klaret sig relativt godt de senere år på grund af efterspørgslen på højt specialiserede skibe som fx krydstogtskibe.”

Men direktøren hæfter sig ved, at Danmark har øget eksporten til Kina i en tid, hvor Kinas ordrebeholdning er faldet og landet samtidig er blevet langt mere protektionistisk.

Dansk maritim eksport til Kina var i 2018 på 4,8 mia.
Eksporten til Sydkorea er i perioden faldet fra 2,7 til 2,3 mia. kr.
Men det skal ses i lyset af, at Sydkorea, der er verdens næststørste skibsbygningsnation, har været i krise og oplevet et stort fald i ordrebeholdningen.

“Der er vores eksport faldet, men kun meget lidt. Så også der har vi formået at fastholde og forbedre vores position på markedet, og det er utrolig glædeligt,“siger Jenny Braat.

Hent hele analysen HER eller det uddybende notat HER.

Kilde: Danske Maritime


Klik venligst

< Forrige side

Copyright © Maritime Danmark



Seneste nyt

- Dansk pumpekoncern leverer kanon-resultat
- Største værfter tester pumper i Nordjylland
- Den maritime industri er hårdt ramt
- Dansk virksomhed sikrer grønt genbrug
- Wärtsilä vil spare 100 mio. euro
- Søby Værft hjemsender, men fyrer ingen
- Tilfredshed med fjernelse af anlægsloftet
- Nyt satellitnetværk skal øge sikkerheden
- Wärtsilä tester ammoniak som alternativ
- Halvdelen af maritime virksomheder vil fyre
- Maritim industri tørster efter opgaver
- Fayard ud med lavere resultat end sidste år


Dagens mest læste

- Video af sammenstød med krydstogtskib
- Tomt AIDA-krydstogtskib til kaj i Skagen
- Hyldest til hverdagens corona-helte


Ugens mest læste

- Ups: 334 meter containerskib på grund
- Stena Saga: Hospitalsskib på 14 dage
- Sådan fik J.A. Rederiet vendt fiskefartøj
- Krydstogt-giganter rammes dobbelt
- Så er færgen M/F Broen sikret overlevelse
- Vildt: Krydstogtskib blev beskudt og påsejlet
- Fiskefartøj på ret køl i Hirtshals Havn
- Royal Arctic Line ramt af corona-virus
- Tre søfolk kvæstet i ulykke på Torm-skib
- Krydstogtskib oplagt i Fredericia i 4 uger
Klik venligst
Klik venligst
Klik venligst