Maersk har 40 skibe i scrubber-kø
Maersk vil udstyre ca. 10 pct. af sin flåde på omkring 700 skibe med scrubbere, men endnu er kun 30 blevet udstyret med røgrensningen. Installationen på de øvrige er blevet forsinket af coronavirussen i Kina, oplyste topchef Søren Skou i forbindelse med regnskabsaflæggelsen i dag.
Coronavirussen har sat Kina i stå og har ramt Maersk og andre rederier, der har aflyst snesevis af sejladser. Men også forsinkelserne på de kinesiske værfter rammer rederier som Maersk, der har skibe i kø for at få installeret de scrubbere, der på grund af prisforskellen på høj- og lavsvovlsolie foreløbig har vist sig at være en rigtig god forretning.
“Vi har nu ca. 30 skibe udstyret med scrubbere og planlægger installationer på 10 pct. af vores samlede flåde på omkring 700 skibe,” sagde Søren Skou, CEO i A.P. Møller - Maersk på telefonkonferencen med analytikere efter præsentationen af regnskabet i dag.
Det er første gang Maersk giver mere præcise oplysninger om rederiets scrubberstrategi. Oprindelig var Søren Skou modstander af scrubbere, men de økonomiske fordele ved røgrensningsanlæggene er i øjeblikket for store at negligere.
Søren Skou oplyste, at forbruget af højsvovlsolie i dag udgør ca. 10 pct. af rederiets samlede forbrug. Den andel vil ved slutningen af året nå ca. 25 pct. oplyste topchefen, hvilket reducere andelen af olie med 0,5 pct. svovl fra 80 pct. nu til 65 pct. Den resterende del på 10 pct. udgøres af olie med 0,1 pct. svovl, der benyttes i SECA-områderne, der bl.a. omfatter de danske farvande, Nordsøen og Østersøen.
Prisforskellen på høj- og lavsvovlsolie har i Rotterdam været oppe på omkring 300 dollar/ton og ligger i øjeblikket på omkring 210 dollar/ton. En prisforskel, der kan tilbagebetale investeringen i scrubbere på mellem et og to år.
Kilde: Maersk