Indonesien lukker for danske rederier
Indonesien lukker i ly af corona-krisen ned for udenlandske rederiers adgang til at fragte en række varegrupper ud af landet. Det gælder ikke mindst for kul, som Indonesien er en af verdens største eksportører af. “En farlig form for protektionisme,” mener Danske Rederier.
Den indonesiske regering er på vej med indgreb mod det frie marked, når landet indfører restriktioner i forhold til landets eksport af kul, palmeolie og ris. Fra maj vil den eksport være reserveret skibe under indonesisk flag eller indonesiske rederier, og det kan komme til at få ud over danske rederier, som bl.a. fragter kul ud af landet.
”Vi er i høj grad bekymret over udviklingen i Indonesien. Fra maj måned står vi overfor en massiv udfordring med at varetage de opgaver ud af Indonesien, som danske rederier hidtil har stået for – primært på eksport af kul. Det er bekymrende, fordi Indonesien er en af verdens største eksportører af kul, og fordi denne form for protektionisme desværre har en tendens til at ”smitte” – og give gode ideer til andre aktører i markedet”, siger Jacob K. Clasen, direktør for erhvervspolitik og analyse i Danske Rederier. Dansk søfarts samlede eksportaktiviteter til Indonesien løb i 2018 op i 3 milliarder kr. Af de samlede aktiviteter udgjorde tørlastaktiviteter godt 40 pct. Og restriktionerne går ikke kun ud over de rederier, som normalt sejler de omfattede varegrupper ud af Indonesien. De går også ud over virksomhederne, som eksporterer disse produkter, da den indonesiske flåde i dag ikke selv har en størrelse, som kan fragte de berørte varemængder ud af landet. Danske Rederier arbejder i øjeblikket med både europæiske og internationale partnere på at få den indonesiske regering til at gentænke gennemførelsen af denne lovgivning. Her har Danske Rederier aktiveret bl.a. International Chamber of Shipping (ICS), samt EU Kommissionen, som har protesteret overfor den indonesiske regering.
Kilde: Danske Rederier